Hakusanamainonta aloittelevalle yritykselle
Tossavainen, Sara (2014)
Tossavainen, Sara
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518711
Tiivistelmä
Digitalisoituneisuus ja digitaaliset mediat ovat muuttaneet markkinointia ja mainontaa. Perinteinen tv-mainonta ja printtimainonta ovat jakamassa mainontatilaa nykyisten digitaalisten medioiden kanssa. Niin yritysten mainonta, kuin toimintakin ovat siirtyneet suurimmaksi osaksi internetiin. Digitaalisista kanavista on tullut keskeinen osa yritysten markkinointia ja asiakassuhteiden hoitamista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia tarkemmin yhtä digitaalisen median mainonta-kanavaa hakusanamainontaa, sen käyttöönottoa ja sopivuutta aloittelevalle yritykselle. Tut-kimuksessa toteutetaan kohdeyritykselle hakusanamainonnan työkalulla ennalta valittuja toi-menpiteitä. Hakusanamainonnan lisäksi tutustutaan muutamiin digitaalisen median kanaviin, joissa aloittelevan yrityksen on mahdollista mainostaa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu digitaalisen markkinoinnin teoriasta, mainonnasta, digitaalisten medioiden muodoista ja hakusanamainonnasta. Digitaalinen markkinointi ja digitaalisen markkinoinnin kanavat pidetään erillisinä käsitteinä. Teoriaosuuden toinen osa painottuu hakusanamainontaan. Se on kohdeyrityksen tärkein mainontakanava.
Opinnäytetyössä aihetta tutkittiin teorian lisäksi myös toteuttamalla teemahaastattelu. Tee-mahaastattelussa ja sen tulosten purkamisessa on lisäksi pyritty hyödyntämään teoreettista tietoperustaa hakusanamainonnasta aloittelevan yrityksen näkökulmasta.
Teemahaastattelussa haastateltiin kohdeyrityksen edustajaa ja hakusanamainonnan konsulttia.
Haastattelututkimuksen tulosten purun jälkeen tehtiin korjaavia toimenpiteitä ha-kusanamainontaan. Toimenpiteiden jälkeen saatiin hakusanamainonta onnistumaan kustan-nustehokkaasti ja aikaisempaa paremmin. Hakusanamainonnalla on ollut myönteinen vaikutus yrityksen liiketoimintaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia tarkemmin yhtä digitaalisen median mainonta-kanavaa hakusanamainontaa, sen käyttöönottoa ja sopivuutta aloittelevalle yritykselle. Tut-kimuksessa toteutetaan kohdeyritykselle hakusanamainonnan työkalulla ennalta valittuja toi-menpiteitä. Hakusanamainonnan lisäksi tutustutaan muutamiin digitaalisen median kanaviin, joissa aloittelevan yrityksen on mahdollista mainostaa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu digitaalisen markkinoinnin teoriasta, mainonnasta, digitaalisten medioiden muodoista ja hakusanamainonnasta. Digitaalinen markkinointi ja digitaalisen markkinoinnin kanavat pidetään erillisinä käsitteinä. Teoriaosuuden toinen osa painottuu hakusanamainontaan. Se on kohdeyrityksen tärkein mainontakanava.
Opinnäytetyössä aihetta tutkittiin teorian lisäksi myös toteuttamalla teemahaastattelu. Tee-mahaastattelussa ja sen tulosten purkamisessa on lisäksi pyritty hyödyntämään teoreettista tietoperustaa hakusanamainonnasta aloittelevan yrityksen näkökulmasta.
Teemahaastattelussa haastateltiin kohdeyrityksen edustajaa ja hakusanamainonnan konsulttia.
Haastattelututkimuksen tulosten purun jälkeen tehtiin korjaavia toimenpiteitä ha-kusanamainontaan. Toimenpiteiden jälkeen saatiin hakusanamainonta onnistumaan kustan-nustehokkaasti ja aikaisempaa paremmin. Hakusanamainonnalla on ollut myönteinen vaikutus yrityksen liiketoimintaan.