Pelillistäminen ja pelaajakokemus oppimispelin kontekstissa
Pusa, Inari (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411680
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan pelien ja oppimisen välistä suhdetta ammattikorkeakouluopiskelijoille suunnatulle Metsätuhot-opintojaksolle toteutetun oppimispelin jatkokehittämiseksi. Pelit ovat monille koukuttavaa vapaa-ajan viihdettä. Opinnäytetyössä selvitetään, miten pelien viihdyttävää ja koukuttavaa luonnetta on pyritty soveltamaan oppimisen motivoijana sekä tutkitaan, mitkä tekijät vaikuttavat pelaajakokemukseen. Työn käytännön tavoitteena oli Karelia-ammattikorkeakoulun Metsätuhot-opintojaksolle keväällä 2023 toteutetun oppimispelin jatkokehittäminen. Pelin kehityskohteita kartoitettiin pelillistettyä oppimista käsittelevän kirjallisuuden ja peliä pelanneiden opiskelijoiden antaman palautteen pohjalta. Peliohjelmointi toteutettiin Unreal Engine -pelimoottorin blueprint-ohjelmointia sekä C++-kieltä käyttäen. C++- ohjelmointiympäristönä toimi Visual Studio 2022. Opinnäytetyön tuloksena Metsätuhot-pelin käytettävyyttä sekä oppimis- ja pelaajakokemusta paranneltiin peliohjelmoinnin ja -kehityksen keinoin. Pelaajalle jaetaan aiempaa enemmän tietoa pelin pelaamisesta sekä pelissä edistymisessä oppimisen motivoimiseksi. Käyttöliittymiä selkeytettiin ja pelin sisäistä navigointia helpotettiin. Oppimisen kannalta tärkeän sosiaalisen kanssakäymisen mahdollistamiseksi sekä saatujen opiskelijapalautteiden perusteella seuraava tärkeä jatkokehityksen suunta Metsätuhot-pelille olisi verkkoversion toteuttaminen.