Asiantuntijuuden kehittyminen tilintarkastajan työssä
Kelontekemä, Maria (2024)
Kelontekemä, Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411856
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli hyödyntää trainee-jaksoa opinnäytetyön tekemisessä. Tavoitteena oli raportoida oman osaamisen ja ammattitaidon kehityksestä trainee-jakson aikana. Tavoitteena oli myös havainnoida ja analysoida toimeksiantajan trainee- ohjelmaa sekä siihen liittyviä mahdollisia kehityskohteita.
Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena raporttina. Päiväkirjaa pidettiin kymmenen viikon ajan, ja siinä reflektoidaan omaa osaamista ja ammatillista kehittymistä tilintarkastajan työssä. Jokaisen viikon päätteeksi tehdyssä viikkoanalyysissä käydään läpi kyseisen viikon aiheita ja mahdollisia haasteita teoriaan pohjaten.
Opinnäytetyössä keskityttiin oman ammattitaidon kehittymiseen, tilintarkastusta sääteleviin lakeihin ja tilintarkastajan työhön käytännössä. Opinnäytetyö vahvisti kirjoittajan ajatuksia siitä, mihin suuntaan ammatillista kehittymistä halutaan lähteä viemään ja, mikä on mahdollisesti ammatillinen päämäärä.
Opinnäytetyön pohjalta tehtyjen huomioiden ja havaintojen mukaan trainee- ohjelma oli pääsääntöisesti toimiva, ja antoi käsityksen tilintarkastusalasta. Varsinaisten töiden alettua, huomasi, että itse työnteko opettaa parhaiten. Vaikka perehdytykseen oli varattu kokonainen viikko, olisi sen voinut suunnitella ja toteuttaa tehokkaammin. Perehdytyksen alkaessa olisi syytä varmistaa, että kaikilla osallisilla on toimivat laitteet ja ohjelmat käytössä. Toivottavaa olisi, että perehdyttäjillä olisi yhteinen linja siitä, mitä ja miten asiat käydään läpi, jotta uusien asioiden sisäistäminen ja informaatiotulvan käsittely olisi helpompi. Oman itsensä lisäksi oppimiseen vaikutti paljon myös itsestä riippumattomat seikat, kuten se, millaisessa tiimissä työskenteli ja kuinka avuliaita muut olivat.
Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena raporttina. Päiväkirjaa pidettiin kymmenen viikon ajan, ja siinä reflektoidaan omaa osaamista ja ammatillista kehittymistä tilintarkastajan työssä. Jokaisen viikon päätteeksi tehdyssä viikkoanalyysissä käydään läpi kyseisen viikon aiheita ja mahdollisia haasteita teoriaan pohjaten.
Opinnäytetyössä keskityttiin oman ammattitaidon kehittymiseen, tilintarkastusta sääteleviin lakeihin ja tilintarkastajan työhön käytännössä. Opinnäytetyö vahvisti kirjoittajan ajatuksia siitä, mihin suuntaan ammatillista kehittymistä halutaan lähteä viemään ja, mikä on mahdollisesti ammatillinen päämäärä.
Opinnäytetyön pohjalta tehtyjen huomioiden ja havaintojen mukaan trainee- ohjelma oli pääsääntöisesti toimiva, ja antoi käsityksen tilintarkastusalasta. Varsinaisten töiden alettua, huomasi, että itse työnteko opettaa parhaiten. Vaikka perehdytykseen oli varattu kokonainen viikko, olisi sen voinut suunnitella ja toteuttaa tehokkaammin. Perehdytyksen alkaessa olisi syytä varmistaa, että kaikilla osallisilla on toimivat laitteet ja ohjelmat käytössä. Toivottavaa olisi, että perehdyttäjillä olisi yhteinen linja siitä, mitä ja miten asiat käydään läpi, jotta uusien asioiden sisäistäminen ja informaatiotulvan käsittely olisi helpompi. Oman itsensä lisäksi oppimiseen vaikutti paljon myös itsestä riippumattomat seikat, kuten se, millaisessa tiimissä työskenteli ja kuinka avuliaita muut olivat.