Äänet kuuluviin : ”Varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkemyksiä moniammatillisesta yhteistyöstä”
Sivanne, Kristiina; Shahana, Akter (2024)
Sivanne, Kristiina
Shahana, Akter
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411886
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Helsingin varhaiskasvatusyksikön henkilöstön näkemyksiä ja kokemuksia moniammatillisesta yhteistyöstä. Työntekijöiden käsityksillä ja kokemuksilla oli keskeinen rooli tämän yhteistyön onnistumisessa ja kehittämisessä. Heidän äänensä oli tärkeää saada kuuluviin, jotta varhaiskasvatuspalveluja voitaisiin kehittää entistä paremmin vastaamaan lasten ja perheiden tarpeita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli syventää ymmärrystä moniammatillisen yhteistyön merkityksestä ja sen toteutumisesta. Tutkimuksen laadullinen lähestymistapa pyrki selvittämään, miten moniammatillinen yhteistyö ilmeni Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksen yksikössä ja millaisia näkemyksiä työntekijöillä oli aiheesta. Tavoitteena oli hankkia tietoa nykytilanteesta ja henkilöstön kokemuksista moniammatillisesta yhteistyöstä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee varhaiskasvatusta, eri ammattiryhmien rooleja, moniammatillisuutta varhaiskasvatuksessa sekä moniammatillista tiimityötä. Tutkimusaineistona hyödynnettiin haastatteluja, joissa käytettiin yksilö-, teema- ja ryhmähaastattelumenetelmiä. Tulokset antoivat arvokasta tietoa yksikön henkilöstön näkemyksistä moniammatillisuudesta ja yhteistyöstä.
Tutkielman perusteella moniammatillisuus tunnistetaan kyseisessä yksikössä, mutta käytännössä sitä ei aina nähdä muutoin kuin neuvolan tai verkoston välityksellä. Yhteistyötä eri ammattiryhmien välillä voidaan kehittää tapaamalla säännöllisesti eri ammattilaisia ja lisäämällä resursseja varhaiskasvatukseen, esimerkiksi oman erityisosaajan, kuten fysioterapeutin, puheterapeutin tai veon, muodossa. Tällaiset toimenpiteet edistävät lasten kokonaisvaltaista hyvinvointia ja vahvistavat työntekijöiden moniammatillista osaamista.
Asiasanat: Varhaiskasvatus, moniammatillisuus, varhaiskasvatuksen sosionomi, yhteistyö
Opinnäytetyön tavoitteena oli syventää ymmärrystä moniammatillisen yhteistyön merkityksestä ja sen toteutumisesta. Tutkimuksen laadullinen lähestymistapa pyrki selvittämään, miten moniammatillinen yhteistyö ilmeni Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksen yksikössä ja millaisia näkemyksiä työntekijöillä oli aiheesta. Tavoitteena oli hankkia tietoa nykytilanteesta ja henkilöstön kokemuksista moniammatillisesta yhteistyöstä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee varhaiskasvatusta, eri ammattiryhmien rooleja, moniammatillisuutta varhaiskasvatuksessa sekä moniammatillista tiimityötä. Tutkimusaineistona hyödynnettiin haastatteluja, joissa käytettiin yksilö-, teema- ja ryhmähaastattelumenetelmiä. Tulokset antoivat arvokasta tietoa yksikön henkilöstön näkemyksistä moniammatillisuudesta ja yhteistyöstä.
Tutkielman perusteella moniammatillisuus tunnistetaan kyseisessä yksikössä, mutta käytännössä sitä ei aina nähdä muutoin kuin neuvolan tai verkoston välityksellä. Yhteistyötä eri ammattiryhmien välillä voidaan kehittää tapaamalla säännöllisesti eri ammattilaisia ja lisäämällä resursseja varhaiskasvatukseen, esimerkiksi oman erityisosaajan, kuten fysioterapeutin, puheterapeutin tai veon, muodossa. Tällaiset toimenpiteet edistävät lasten kokonaisvaltaista hyvinvointia ja vahvistavat työntekijöiden moniammatillista osaamista.
Asiasanat: Varhaiskasvatus, moniammatillisuus, varhaiskasvatuksen sosionomi, yhteistyö