Minun Korsoni! : Aistien-menetelmä korsolaisten nuorten identiteettiä tukemassa
Luhta, Roosa (2014)
Luhta, Roosa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818904
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin Vantaalla Lumon kirjastossa syksyllä 2014. Tarkoituksena oli kokeilla Aistien-menetelmän käyttöä julkisessa tilassa nuorten identiteetin ja paikallisidentiteetin tukemiseen. Aistien-menetelmää on kehitetty Laurea-ammattikorkeakoulussa. Kehitystyö koskee kohtaamista edistävän tilan käyttöä opetus- ja sosiaalityön menetelmänä. Menetelmän ajatuksena on voimaannuttaa ja osallistaa ihmisiä. Tarkoituksena on tarjota elämyksiä kaikille aisteille sisustuksen, esineiden, valokuvien, musiikin ja tuoksujen avulla.
Osallistuneet nuoret saivat tehtävälomakkeen tai keskustelujen avulla kertoa, miten he näkevät Korson ja korsolaisuuden. Kerätyn materiaalin avulla Lumon kirjaston aistien-huoneeseen rakennettiin päiväksi Minun Korsoni!– tila. Tilaan olivat tervetulleita kaikki kirjaston kävijät. Moniaistisen tilan oli tarkoitus näyttäytyä oppimisympäristönä, jossa nuoret pääsivät kertomaan elämästään ja omista ajatuksistaan muille. Samalla tila toimi kohtaamispaikkana ja rentona oleskelutilana nuorille ja muille kirjaston asiakkaille.
Prosessin edetessä nuorten innostaminen mukaan toimintaan oli haastavaa, mutta Minun Korsoni!– aistitilassa nuoria oli paljon paikalla. He kertoivat olevansa tyytyväisiä tilaan. Kokeilun mukaan Aistien-menetelmä voi toimia hyvin julkisessa tilassa. Huomiota tulee kiinnittää tarpeeksi pitkään prosessiin, jotta toimintaan osallistuvien ihmisten etsimiseen ja innostamiseen löytyy tarpeeksi aikaa.
Osallistuneet nuoret saivat tehtävälomakkeen tai keskustelujen avulla kertoa, miten he näkevät Korson ja korsolaisuuden. Kerätyn materiaalin avulla Lumon kirjaston aistien-huoneeseen rakennettiin päiväksi Minun Korsoni!– tila. Tilaan olivat tervetulleita kaikki kirjaston kävijät. Moniaistisen tilan oli tarkoitus näyttäytyä oppimisympäristönä, jossa nuoret pääsivät kertomaan elämästään ja omista ajatuksistaan muille. Samalla tila toimi kohtaamispaikkana ja rentona oleskelutilana nuorille ja muille kirjaston asiakkaille.
Prosessin edetessä nuorten innostaminen mukaan toimintaan oli haastavaa, mutta Minun Korsoni!– aistitilassa nuoria oli paljon paikalla. He kertoivat olevansa tyytyväisiä tilaan. Kokeilun mukaan Aistien-menetelmä voi toimia hyvin julkisessa tilassa. Huomiota tulee kiinnittää tarpeeksi pitkään prosessiin, jotta toimintaan osallistuvien ihmisten etsimiseen ja innostamiseen löytyy tarpeeksi aikaa.