Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma liikunta-alan yritykselle X
Korhonen, Anni (2024)
Korhonen, Anni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411888
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia liikunta-alalla toimivalle yritykselle digitaalisen markkinoinnin suunnitelma. Toimeksiantaja toimii personal trainer -yrittäjänä ja yrityksen palveluihin kuuluvat lähivalmennukset sekä verkossa toteutettavat valmennukset. Toimeksiantajan toiveena oli lisätä yrityksensä tunnettuutta kehittämällä digitaalisen markkinoinnin toimenpiteiden suunnitelmallisuutta ja säännöllisyyttä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa lisäksi työkaluja digitaaliseen markkinointiin.
Opinnäytetyön tietoperustassa käytettiin digitaalista markkinointia käsittelevää kirjallisuutta. Tietoperustassa perehdyttiin digitaaliseen markkinointiin, markkinointiviestintään, sisältöstrategiaan ja -markkinointiin. Opinnäytetyön toinen tietoperustaosuus keskittyi kuvaamaan markkinointisuunnitelman eri osa-alueita.
Kehittämistyön menetelminä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua ja aivoriihityöskentelyä. Haastattelun anti tuki markkinointisuunnitelmaan sisältyvien markkinointitutkimusten ja analyysien toteuttamista. Aivoriihet toimeksiantajan kanssa loivat ideoita yrityksen digitaalisen markkinoinnin suunnitelmaan ja sisältömarkkinointiin.
Kehittämistyön tuloksena syntyi konkreettisia työkaluja sisällön suunnitteluun, sisällön aikatauluttamiseen sekä digitaalisen markkinoinnin toimenpiteiden tehostamiseen. Sisältökalenteria, vuosikelloa sekä kuukausi- ja viikkosuunnitelmaa hyödyntämällä toimeksiantaja voi suunnitella ajankäyttöä ja kohdistaa resursseja tehokkaammin. Lisäksi suunnitelman avulla tavoitetaan yrityksen liiketoiminnan kannalta sopivia kohderyhmiä säännöllisen ja suunnitelmallisen sisältömarkkinoinnin avulla.
Markkinointisuunnitelmaan sisältyvien markkinointitutkimusten ja analyysien perusteella tehdyt johtopäätökset osoittivat, että toimeksiantaja on perehtynyt markkinoinnin pohjatyöhön hyvin ja digitaalisen markkinoinnin toimenpiteet ovat hyvällä tasolla. Keskeisimmiksi kehitysehdotuksiksi nousivat erilaisten videoformaattien hyödyntäminen osana markkinointia, sisällön julkaisutahdin kasvattaminen ja digitaalista markkinointia arvioivien mittareiden säännöllinen käyttäminen.
Opinnäytetyön toiminnallisen kehittämistyön tuotos tuki toimeksiantajan tavoitteita. Toimeksiantaja ottaa sisältökalenterin ja vuosikellon käyttöön tästä hetkestä alkaen ja aikoo hyödyntää niitä myös tulevaisuudessa. Niiden avulla yrityksen digimarkkinointi tulee olemaan systemaattisempaa, suunnitellumpaa ja ennakoivampaa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käytettiin digitaalista markkinointia käsittelevää kirjallisuutta. Tietoperustassa perehdyttiin digitaaliseen markkinointiin, markkinointiviestintään, sisältöstrategiaan ja -markkinointiin. Opinnäytetyön toinen tietoperustaosuus keskittyi kuvaamaan markkinointisuunnitelman eri osa-alueita.
Kehittämistyön menetelminä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua ja aivoriihityöskentelyä. Haastattelun anti tuki markkinointisuunnitelmaan sisältyvien markkinointitutkimusten ja analyysien toteuttamista. Aivoriihet toimeksiantajan kanssa loivat ideoita yrityksen digitaalisen markkinoinnin suunnitelmaan ja sisältömarkkinointiin.
Kehittämistyön tuloksena syntyi konkreettisia työkaluja sisällön suunnitteluun, sisällön aikatauluttamiseen sekä digitaalisen markkinoinnin toimenpiteiden tehostamiseen. Sisältökalenteria, vuosikelloa sekä kuukausi- ja viikkosuunnitelmaa hyödyntämällä toimeksiantaja voi suunnitella ajankäyttöä ja kohdistaa resursseja tehokkaammin. Lisäksi suunnitelman avulla tavoitetaan yrityksen liiketoiminnan kannalta sopivia kohderyhmiä säännöllisen ja suunnitelmallisen sisältömarkkinoinnin avulla.
Markkinointisuunnitelmaan sisältyvien markkinointitutkimusten ja analyysien perusteella tehdyt johtopäätökset osoittivat, että toimeksiantaja on perehtynyt markkinoinnin pohjatyöhön hyvin ja digitaalisen markkinoinnin toimenpiteet ovat hyvällä tasolla. Keskeisimmiksi kehitysehdotuksiksi nousivat erilaisten videoformaattien hyödyntäminen osana markkinointia, sisällön julkaisutahdin kasvattaminen ja digitaalista markkinointia arvioivien mittareiden säännöllinen käyttäminen.
Opinnäytetyön toiminnallisen kehittämistyön tuotos tuki toimeksiantajan tavoitteita. Toimeksiantaja ottaa sisältökalenterin ja vuosikellon käyttöön tästä hetkestä alkaen ja aikoo hyödyntää niitä myös tulevaisuudessa. Niiden avulla yrityksen digimarkkinointi tulee olemaan systemaattisempaa, suunnitellumpaa ja ennakoivampaa.