Hyvä kello kauas kuuluu, huono paljon kauemmas : palautteen antamisen kulttuuri johtamisessa ja esihenkilötyössä
Heikkinen, Anna-Kaisa (2024)
Heikkinen, Anna-Kaisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311295
Tiivistelmä
Palautteen antamisen ilmiötä tulisi tarkastella kehityksen tukemiseksi ja vuorovaikutuksen parantamiseksi. Sen tulisi olla konkreettista, tarjota kehitysmahdollisuuksia ja auttaa vastaanottajaa. Opinnäytetyön lähtökohtana oli Etelä-Karjalan hyvinvointialueen (EKHVA) esihenkilöiden palautteen antamisen kulttuurin kehittäminen. Palautteen antamisen tapojen tutkiminen on tärkeää organisaation kehittymisen kannalta. Hyvä palautteen kulttuuri lisää työn veto- ja pitovoimaa sekä työstä koettavaa motivaatiota. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata ja antaa tietoa esihenkilöiden palautteen antamisen keinoista ja sen kokemuksista työntekijän näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata työyhteisön jäsenten välistä esihenkilö-alais -suhteista palautteen antamista ja tästä seuraavaa vuorovaikutusta.
Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana laadullisena tutkimuksena. Tietoa kerättiin kyselyllä esihenkilön palautteen antamisen kulttuurista, vuorovaikutuksesta ja ihanteellisista palautekeinoista. Kyselyn teemat nousivat kirjallisuudesta teoriaosuudessa sekä rakentuivat osin tukemaan taustaorganisaation toiveita työstä. Opinnäytetyö toteutettiin kolmivaiheisena. Ensimmäisenä vaiheena oli teoreettisen viitekehyksen rakentaminen kirjallisuuden pohjalta, toisessa vaiheessa toteutetaan kysely henkilökunnalle ja kolmas vaihe oli kyselyn tulosten analysointi. Kyselyaineisto analysoitiin temaattisen analyysin keinoin.
Palautteen antamisen kulttuurin nykytilanteessa monipuoliset keinot ja luotettava ilmapiiri tukivat hyvää toimintakulttuuria työyhteisössä. Esihenkilön ja työntekijän välinen luottamus edisti kuulluksi tulemisen tunnetta ja sitoutti työntekijöitä pitkällä tähtäimellä. Hyvä luottamussuhde tukee työntekijän kehittymistä muutostilanteessa ja toiminnan parantamista haettaessa sekä koettiin kannustavan avoimuuteen ja rehellisyyteen. Tulosten perusteella laadittiin suosituksia huomioon otettavista tekijöistä taustaorganisaation esihenkilöiden käyttöön palautteen antamista vaativiin tilanteisiin.
Opinnäytetyön tutkimuksen tulokset ovat hyödynnettävissä organisaation sisällä palautteen antamisen kulttuurin kehittämisessä. Yhteiskunnallisella tasolla tutkimuksen tuloksia voidaan laajentaa myös muille aloille.
Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana laadullisena tutkimuksena. Tietoa kerättiin kyselyllä esihenkilön palautteen antamisen kulttuurista, vuorovaikutuksesta ja ihanteellisista palautekeinoista. Kyselyn teemat nousivat kirjallisuudesta teoriaosuudessa sekä rakentuivat osin tukemaan taustaorganisaation toiveita työstä. Opinnäytetyö toteutettiin kolmivaiheisena. Ensimmäisenä vaiheena oli teoreettisen viitekehyksen rakentaminen kirjallisuuden pohjalta, toisessa vaiheessa toteutetaan kysely henkilökunnalle ja kolmas vaihe oli kyselyn tulosten analysointi. Kyselyaineisto analysoitiin temaattisen analyysin keinoin.
Palautteen antamisen kulttuurin nykytilanteessa monipuoliset keinot ja luotettava ilmapiiri tukivat hyvää toimintakulttuuria työyhteisössä. Esihenkilön ja työntekijän välinen luottamus edisti kuulluksi tulemisen tunnetta ja sitoutti työntekijöitä pitkällä tähtäimellä. Hyvä luottamussuhde tukee työntekijän kehittymistä muutostilanteessa ja toiminnan parantamista haettaessa sekä koettiin kannustavan avoimuuteen ja rehellisyyteen. Tulosten perusteella laadittiin suosituksia huomioon otettavista tekijöistä taustaorganisaation esihenkilöiden käyttöön palautteen antamista vaativiin tilanteisiin.
Opinnäytetyön tutkimuksen tulokset ovat hyödynnettävissä organisaation sisällä palautteen antamisen kulttuurin kehittämisessä. Yhteiskunnallisella tasolla tutkimuksen tuloksia voidaan laajentaa myös muille aloille.