Pedagogiseen Puuhaessuun ™ perustuvan osallisuutta tukevan toimintamallin kehittäminen varhaiskasvatuksen inklusiiviseen toimintaympäristöön
Piirainen, Kati (2024)
Piirainen, Kati
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411759
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön yhteistyökumppaneina toimivat kaksi päiväkotia Helsingistä. Kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää uusi toimintamalli liittyen Pedagogiseen Puuhaessuun ™, jonka avulla mahdollistetaan, tuetaan ja lisätään lapsen osallisuutta päiväkodin eri oppimisympäristöissä. Tarkoituksena oli myös luoda vahva osallisuutta tukeva toimintakulttuuri Pedagogisesta Puuhaessusta ™ nousseen toimintamallin avulla. Kehittämistyön tavoitteena oli edistää varhaiskasvatusikäisten lasten osallisuutta eri oppimisympäristöissä Pedagogisen Puuhaessun ™ avulla. Tavoitteena oli myös varhaiskasvatusikäisten lasten inklusiivisuuteen perustuvan osallisuuden edistämisellä ja tukemisella vaikuttaa varhaiskasvatuksen laatuun.
Kehittämistyön lähestymistapana oli toimintatutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin järjestämällä päiväkodin 1 neljälle varhaiskasvatuksen opettajalle kaksi työpajaa. Molempien työpajojen (ideointipuu ja aivoriihi) aineistot analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Päiväkodin 1 työpajojen lisäksi tehtiin myös yksilöhaastattelu päiväkodin 2 lähiesihenkilölle, jonka aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Lisäksi päiväkotiin 2 tehtiin kehittävä vertaiskäynti.
Työpajatyöskentelyn, haastattelun ja kehittävän vertaiskäynnin tulosten perusteella syntyivät johtopäätökset, joiden pohjalta luotiin Pedagogiseen Puuhaessuun ™ perustuva toimintamalli. Toimintamallissa nivoutui yhteen inkluusio, osallisuus, vuorovaikutus, positiivinen pedagogiikka, ammattitaitoinen varhaiskasvatuksen opettaja, leikki sekä tuen tarpeet.
Kehittämistyön lähestymistapana oli toimintatutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin järjestämällä päiväkodin 1 neljälle varhaiskasvatuksen opettajalle kaksi työpajaa. Molempien työpajojen (ideointipuu ja aivoriihi) aineistot analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Päiväkodin 1 työpajojen lisäksi tehtiin myös yksilöhaastattelu päiväkodin 2 lähiesihenkilölle, jonka aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Lisäksi päiväkotiin 2 tehtiin kehittävä vertaiskäynti.
Työpajatyöskentelyn, haastattelun ja kehittävän vertaiskäynnin tulosten perusteella syntyivät johtopäätökset, joiden pohjalta luotiin Pedagogiseen Puuhaessuun ™ perustuva toimintamalli. Toimintamallissa nivoutui yhteen inkluusio, osallisuus, vuorovaikutus, positiivinen pedagogiikka, ammattitaitoinen varhaiskasvatuksen opettaja, leikki sekä tuen tarpeet.