Franchising toiminnan selvitys : anoppi.com huolintapalvelun laajentaminen valtakunnalliseksi ketjuksi franchising mallilla
Pesu, Jukka (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051511928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051511928
Tiivistelmä
Franchising liiketoiminta on hyvä kasvun väylä yrityksen palveluiden laajentamiseksi valtakunnallisesti. Possa Oy:n tuottama Anoppi.com palvelu toimii paikallisesti Turussa sekä Helsingissä tuottaen palveluita majoittajille alustataloudessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä yrityksen perustajien tietoisuutta yrityksen mahdollisuuksista valtakunnalliseen kasvuun sekä helpottaa perustajien kasvustrategian määrittelyä.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin franchising toimintaa yleisesti, käytiin läpi majoittamisen alustoja sekä analysoitiin Anoppi.com palvelun potentiaalista markkinaa. Teoriaosuudesta edetään yrityksen toiminnan tuntevien henkilöiden haastatteluun.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi selvitys Possa Oy:lle Business Format Franchising -mallin toimivuudesta liiketoimintaan yleisellä tasolla. Selvityksen perusteella franchising toiminta nousi potentiaaliseksi tavaksi rakentaa Anoppi.com palvelulle kasvua lisäselvitys tarpeet huomioiden. Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Laadullinen tutkimus mahdollisti laajojen vastauksien saamisen määriteltyihin haastattelukysymyksiin ja aihealueisiin. Aineisto kerättiin paikan päällä tehtyinä haastatteluina sekä puhelinhaastatteluina.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin franchising toimintaa yleisesti, käytiin läpi majoittamisen alustoja sekä analysoitiin Anoppi.com palvelun potentiaalista markkinaa. Teoriaosuudesta edetään yrityksen toiminnan tuntevien henkilöiden haastatteluun.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi selvitys Possa Oy:lle Business Format Franchising -mallin toimivuudesta liiketoimintaan yleisellä tasolla. Selvityksen perusteella franchising toiminta nousi potentiaaliseksi tavaksi rakentaa Anoppi.com palvelulle kasvua lisäselvitys tarpeet huomioiden. Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Laadullinen tutkimus mahdollisti laajojen vastauksien saamisen määriteltyihin haastattelukysymyksiin ja aihealueisiin. Aineisto kerättiin paikan päällä tehtyinä haastatteluina sekä puhelinhaastatteluina.