Metapelin merkitys, metatiedon käyttö ja pelikokemus ääripelaajilla
Järvikylä, Janne (2024)
Järvikylä, Janne
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512270
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ääripelaajien eli pitkän ja laajan pelihistorian omaavien henkilöiden suosimia pelimekaniikkoja ja opitun metapelitiedon käyttöä peleissä ja pelien välillä. Lisäksi tavoitteena oli tutkia pelien roolin ja merkityksen muuttumista pelaajilla ja pelaajapersoonallisuustyypin yhteyttä suosittuihin pelityyppeihin. Tutkimus toteutettiin laadullisena ja puolistrukturoituna haastattelututkimuksena, johon osallistui 10 pitkän ja laajan pelikokemuksen omaavaa henkilöä. Tutkimuksessa selvisi, että pitkä ja laaja pelikokemus edesauttaa omaksumaan uutta pelitietoa. Aikuistumisen myötä moninpeleistä siirrytään usein yksinpeleihin aikarajoitteiden vuoksi. Vakiintuneita tapoja ilmaista tilaa tai tietoa käyttöliittymäelementeissä arvostettiin sekä peleihin liittyviä käsitteitä ja sanastoa käytettiin rikastuttamaan ja kuvaamaan ilmiöitä myös pelien ulkopuolella. Henkilön pelaajapersoonallisuustyypillä oli myös yhteyttä siihen, kuinka kilpailullinen hän oli. The aim of the thesis was to investigate the preferred game mechanics of fringe players, i.e. people with a long and extensive gaming history, and their use of learned metagame knowledge in and between games. In addition, the aim was to investigate the changing role and importance of games among players and the relationship between player personality type and popular game types. The study was conducted as a qualitative and semi-structured interview study with 10 participants with long and extensive gaming experience. The study found that long and extensive gaming experience contributes to the acquisition of new gaming knowledge. As people grow older, they often move from multiplayer to single-player games due to time constraints. Established conventions of expressing state or information in interface elements were valued and game-related concepts and vocabulary were used to enrich and describe phenomena beyond games. A person's gamer personality type was also related to how competitive they were.