Työyhteisön hyvinvointi hotellin vastaanotossa
Puittinen, Anna-Kaisa (2014)
Puittinen, Anna-Kaisa
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620083
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on selvittää työyhteisön hyvinvoinnin tämänhetkinen tila erään hotellin vastaanotossa. Tavoitteena on kartoittaa, millaisiin asioihin työntekijät ovat tyytyväisiä, ja mitkä alueet kaipaavat huomiota. Tutkimustulosten perusteella yritykselle ehdotetaan kehittämistoimenpiteitä työhyvinvoinnin parantamiseksi. Toimeksiantajan toiveesta toimeksiantajan esittely jätetään opinnäytetyöstä pois. Tutkimus tehdään nimettömänä toimeksiantajalle.
Opinnäytetyöni teoriaosuudessa käsitellään matkailualalla työskentelyä ja työhyvinvoinnin osa-alueita. Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus, jossa on mukana kvantitatiivisia piirteitä. Tutkimus suoritetaan kyselylomaketta apuna käyttäen. Tutkimukseen osallistuu kuusi hotellin vastaanottovirkailijaa.
Tutkimuksen tulosten perusteella hotellin vastaanoton työyhteisö on pääosin tyytyväinen työyhteisön toimivuuteen ja yhteistyöhön. Työyhteisön ilmapiiri on avoin ja kannustava, ja työtovereiden tuki työntekijöille arvokasta. Työniloa työntekijät saavat erityisesti työtovereiltaan, positiivisista asiakaskohtaamisista ja palautteista. Työn sesonkiluontoinen kiire ja työtehtävien määrä aiheuttavat ajoittain stressin tunnetta työntekijöissä. Myös huoli miehityksen järjestämisestä ja vapaapäivien menettämisestä sesonkiaikaan vaikuttavat työhyvinvointiin negatiivisesti. Työhyvinvointia alentavat kuumuus kesäisin, puutteet ilmastoinnissa sekä työvälineiden huono kunto. Myös työn arvostuksen osoitusten vähyys alentaa työhyvinvointia.
Tulosten perusteella annetaan kehittämisehdotuksia toimeksiantajalle työyhteisön hyvinvoinnin parantamiseksi.
Opinnäytetyöni teoriaosuudessa käsitellään matkailualalla työskentelyä ja työhyvinvoinnin osa-alueita. Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus, jossa on mukana kvantitatiivisia piirteitä. Tutkimus suoritetaan kyselylomaketta apuna käyttäen. Tutkimukseen osallistuu kuusi hotellin vastaanottovirkailijaa.
Tutkimuksen tulosten perusteella hotellin vastaanoton työyhteisö on pääosin tyytyväinen työyhteisön toimivuuteen ja yhteistyöhön. Työyhteisön ilmapiiri on avoin ja kannustava, ja työtovereiden tuki työntekijöille arvokasta. Työniloa työntekijät saavat erityisesti työtovereiltaan, positiivisista asiakaskohtaamisista ja palautteista. Työn sesonkiluontoinen kiire ja työtehtävien määrä aiheuttavat ajoittain stressin tunnetta työntekijöissä. Myös huoli miehityksen järjestämisestä ja vapaapäivien menettämisestä sesonkiaikaan vaikuttavat työhyvinvointiin negatiivisesti. Työhyvinvointia alentavat kuumuus kesäisin, puutteet ilmastoinnissa sekä työvälineiden huono kunto. Myös työn arvostuksen osoitusten vähyys alentaa työhyvinvointia.
Tulosten perusteella annetaan kehittämisehdotuksia toimeksiantajalle työyhteisön hyvinvoinnin parantamiseksi.