Ostolaskujen käsittelyprosessin automatisoinnin vaikutus ostoreskontranhoitajan tehtäviin
Zakharova, Valeriia (2024)
Zakharova, Valeriia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512286
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ostolaskujen käsittelyn koko ajan lisääntyvän automatisaation vaikutukset ostoreskontranhoitajien työhön. Tavoitteena oli myös tutkia, millaisia mahdollisuuksia automatisointi tarjoaa ostoreskontranhoitajille heidän ammatillisessa kehityksessään.
Opinnäytetyön teoreettista viitekehystä muodostavat taloushallinto, ostoreskontra ja automaatio. Lähteinä käytettiin alan kirjallisuutta, Internet-lähteitä, kuten artikkeleita, blogeja sekä tutkimuksia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista lähestymistapaa, jonka aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Tutkimuksessa käytettiin sisällönanalyysia, jossa haastatteluaineisto jaettiin ennalta määritettyjen teemojen mukaisesti ja analysoitiin näiden teemojen pohjalta.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että automatisointi on merkittävästi muuttanut ostoreskontranhoitajien työtehtäviä. Rutiininomaiset ja toistuvat tehtävät on siirretty automaation hoidettaviksi, mikä vapauttaa aikaa monimutkaisempiin ja vaativampiin tehtäviin. Automaatio tarjoaa ostoreskontranhoitajille mahdollisuuksia ammatilliseen kehitykseen ja luo uusia rooleja automaation rakentamisessa ja ylläpidossa. Tutkimuksen mukaan automatisointi on vähentänyt virheiden määrää sekä parantanut työn laatua ja tehokkuutta.
Tutkimus osoittaa, että automatisaation leviäminen ostoreskontranhoitajien työssä vaatii jatkuvaa koulutusta ja taitojen päivittämistä. Organisaatioiden on tarjottava tukea henkilöstölle uusien työtehtävien ja koulutuksen avulla, jotta he voivat käsitellä automaation tuomat haasteet. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että ihmistyövoiman rooli säilyy merkittävänä ja automaatio ei täysin korvaa ihmistyötä ostoreskontrassa.
Opinnäytetyön teoreettista viitekehystä muodostavat taloushallinto, ostoreskontra ja automaatio. Lähteinä käytettiin alan kirjallisuutta, Internet-lähteitä, kuten artikkeleita, blogeja sekä tutkimuksia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista lähestymistapaa, jonka aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Tutkimuksessa käytettiin sisällönanalyysia, jossa haastatteluaineisto jaettiin ennalta määritettyjen teemojen mukaisesti ja analysoitiin näiden teemojen pohjalta.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että automatisointi on merkittävästi muuttanut ostoreskontranhoitajien työtehtäviä. Rutiininomaiset ja toistuvat tehtävät on siirretty automaation hoidettaviksi, mikä vapauttaa aikaa monimutkaisempiin ja vaativampiin tehtäviin. Automaatio tarjoaa ostoreskontranhoitajille mahdollisuuksia ammatilliseen kehitykseen ja luo uusia rooleja automaation rakentamisessa ja ylläpidossa. Tutkimuksen mukaan automatisointi on vähentänyt virheiden määrää sekä parantanut työn laatua ja tehokkuutta.
Tutkimus osoittaa, että automatisaation leviäminen ostoreskontranhoitajien työssä vaatii jatkuvaa koulutusta ja taitojen päivittämistä. Organisaatioiden on tarjottava tukea henkilöstölle uusien työtehtävien ja koulutuksen avulla, jotta he voivat käsitellä automaation tuomat haasteet. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että ihmistyövoiman rooli säilyy merkittävänä ja automaatio ei täysin korvaa ihmistyötä ostoreskontrassa.