Mitä kuuluu? varhaiskasvatukseen : varhaisen tuen ja yhdenvertaisten palveluiden kehittäminen Helsingin varhaiskasvatuksessa Mitä Kuuluu? -mallin avulla
Kaltio, Linda; Åfelt, Katri (2024)
Kaltio, Linda
Åfelt, Katri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512290
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämishankkeena. Kohdeorganisaationa oli Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala. Tavoitteena oli kehittää palveluiden yhdenvertaista saatavuutta ja vahvistaa varhaisen tuen toteutumista perheille varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksen ammattilaisten osaamista perheiden ohjaamisessa varhaisen tuen palveluihin sekä moniammatilliseen työskentelyyn oli tavoitteena vahvistaa Mitä Kuuluu? -työkirjan avulla. Tarkoituksena oli henkilöstön kanssa kehittää toimintamalli, jonka myötä Mitä Kuuluu? -työkirja olisi kiinteästi osa Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksen työtä.
Lähestymistapana oli toimintatutkimus ja kehittämishankkeen menetelminä käytettiin osallistavia työpajoja. Kehittämistyöpajoissa tavoitteena oli saada henkilöstön näkemyksiä ja ajatuksia esille työkirjan jalkauttamiseksi arjen työhön. Kehittämishanke sisälsi tutkimusosiona kyselyn, jonka avulla kartoitettiin työkirjan tunnettavuutta ennen kehittämishanketta. Kehittämistyöpajojen aineistoa kerättiin osallistavilla yhteiskehittämisen menetelmillä ja aineiston analysointi toteutettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Materiaalista koostettiin tulosten ja johtopäätösten perusteella toimintamalli, jossa kuvataan keinoja Mitä Kuuluu? -työkirjan jalkauttamiseksi varhaiskasvatuksen arkeen. Toimintamallissa kuvataan jalkauttamisen ja käyttöönoton keinot ammattilaisten arjessa, yksiköiden rakenteissa ja laajemmin toimialan johtamisen tasoilla. Toimintamallissa huomioidaan lisäksi seurannan ja arvioinnin merkitys työkirjan käytön ylläpidolle. This thesis was implemented as a research-based development project. The target organization was the Education Division of the City of Helsinki. The goal was to develop strengthen the early support for families and equal access to services in early childhood education. The aim was to strengthen the expertise of early childhood education professionals’ multidisciplinary co-operation and directing families to early sup-port services by using the Mitä Kuuluu? -workbook. The purpose was to develop an operating model with the employees whereby the workbook would be an integral part of the early childhood education work of the City of Helsinki.
The approach was action research and participatory workshops were used as the methods of the development project. In the workshops the objective was to elicit the views and ideas of the employees to implement the workbook in daily work of the early childhood education. The development project included a survey, which was used to learn the familiarity of the workbook among the professionals. The material of the workshops was gathered using participatory co-development methods. The analysis of the material was executed by using material-based content analysis.
The operating model was compiled based on the research results and conclusions. The model explains the means of implementation of the Mitä Kuuluu? -workbook into the everyday work in early childhood education. The operating model describes the means of implementation in the work of professionals, in the structures of the departments and more broadly at the management levels of the Education Division. The model also emphasizes the importance of monitoring and evaluation for maintaining the use of the workbook.
Lähestymistapana oli toimintatutkimus ja kehittämishankkeen menetelminä käytettiin osallistavia työpajoja. Kehittämistyöpajoissa tavoitteena oli saada henkilöstön näkemyksiä ja ajatuksia esille työkirjan jalkauttamiseksi arjen työhön. Kehittämishanke sisälsi tutkimusosiona kyselyn, jonka avulla kartoitettiin työkirjan tunnettavuutta ennen kehittämishanketta. Kehittämistyöpajojen aineistoa kerättiin osallistavilla yhteiskehittämisen menetelmillä ja aineiston analysointi toteutettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Materiaalista koostettiin tulosten ja johtopäätösten perusteella toimintamalli, jossa kuvataan keinoja Mitä Kuuluu? -työkirjan jalkauttamiseksi varhaiskasvatuksen arkeen. Toimintamallissa kuvataan jalkauttamisen ja käyttöönoton keinot ammattilaisten arjessa, yksiköiden rakenteissa ja laajemmin toimialan johtamisen tasoilla. Toimintamallissa huomioidaan lisäksi seurannan ja arvioinnin merkitys työkirjan käytön ylläpidolle.
The approach was action research and participatory workshops were used as the methods of the development project. In the workshops the objective was to elicit the views and ideas of the employees to implement the workbook in daily work of the early childhood education. The development project included a survey, which was used to learn the familiarity of the workbook among the professionals. The material of the workshops was gathered using participatory co-development methods. The analysis of the material was executed by using material-based content analysis.
The operating model was compiled based on the research results and conclusions. The model explains the means of implementation of the Mitä Kuuluu? -workbook into the everyday work in early childhood education. The operating model describes the means of implementation in the work of professionals, in the structures of the departments and more broadly at the management levels of the Education Division. The model also emphasizes the importance of monitoring and evaluation for maintaining the use of the workbook.