EVE-konsepti 2035 : autonominen bussi
Lähde, Riku (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512296
Tiivistelmä
Teollisen muotoilun opinnäytetyö käsittelee vuoteen 2035 sijoittuvan autonomisen bussin muotoilua. Bussin muotoilun tarkoituksena oli esittää erilaisia ominaisuuksia, joita tulevaisuuden autonomisessa ajoneuvossa voisi olla.
Suunnittelu alkoi aiheen taustoituksella ja tiedonhankinnalla. Käyttäjälähtöisessä suunnittelussa oli tärkeää perehtyä ihmisten liikkumistottumuksiin ja arvioida niihin liittyviä muutoksia. Havainnoinnin avulla tutkittiin autonomisten bussien nykytilaa. Megatrendien ja liikenteen tulevaisuuteen liittyvän tiedon pohjalta hahmottui tulevaisuuden ympäristö, jossa bussi toimisi. Vertailuanalyysiä käyttämällä tutkittiin erilaisia ideoita ja ratkaisuja, joita voisi hyödyntää konseptin muotoilussa.
Tiedonhankinnassa kerätty aineisto analysoitiin, jonka jälkeen siirryttiin konseptin muotoilun pariin. Muotoilu sisälsi sisätilan mitoituksen, joka asetti ehtoja ulkokuoren muotoilulle. Ideointimetelmänä käytettiin käsivaraista luonnostelua. Luonnosvaiheen jälkeen valittu idea 3D-mallinnettiin ja viimeisteltiin. Lopuksi valmiin autonomisen bussin 3D-malli renderöitiin.
Lopputuloksessa esitettiin teknologian tarjoamia mahdollisuuksia, jotka voisivat tulevaisuudessa tehdä joukkoliikenteestä miellyttävämpää niin matkustajille, kuin muille liikenteen käyttäjille. Muotoilutyön lopputulos vastaa sille asetettuja tavoitteita.
Suunnittelu alkoi aiheen taustoituksella ja tiedonhankinnalla. Käyttäjälähtöisessä suunnittelussa oli tärkeää perehtyä ihmisten liikkumistottumuksiin ja arvioida niihin liittyviä muutoksia. Havainnoinnin avulla tutkittiin autonomisten bussien nykytilaa. Megatrendien ja liikenteen tulevaisuuteen liittyvän tiedon pohjalta hahmottui tulevaisuuden ympäristö, jossa bussi toimisi. Vertailuanalyysiä käyttämällä tutkittiin erilaisia ideoita ja ratkaisuja, joita voisi hyödyntää konseptin muotoilussa.
Tiedonhankinnassa kerätty aineisto analysoitiin, jonka jälkeen siirryttiin konseptin muotoilun pariin. Muotoilu sisälsi sisätilan mitoituksen, joka asetti ehtoja ulkokuoren muotoilulle. Ideointimetelmänä käytettiin käsivaraista luonnostelua. Luonnosvaiheen jälkeen valittu idea 3D-mallinnettiin ja viimeisteltiin. Lopuksi valmiin autonomisen bussin 3D-malli renderöitiin.
Lopputuloksessa esitettiin teknologian tarjoamia mahdollisuuksia, jotka voisivat tulevaisuudessa tehdä joukkoliikenteestä miellyttävämpää niin matkustajille, kuin muille liikenteen käyttäjille. Muotoilutyön lopputulos vastaa sille asetettuja tavoitteita.