Tekoälyn hyödyntäminen kansainvälistyvän pk-yrityksen markkinoinnissa
Alanurmi, Milla (2024)
Lataukset:
Alanurmi, Milla
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612527
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja perehtyä tekoälyn hyödyntämiseen kansainvälisten markkinoiden tavoittelun työkaluna. Tavoitteena oli selvittää, millaista kansainvälistä markkinointimateriaalia tekoälytyökaluilla voidaan luoda ja kuinka ne ohjaisivat asiakkaita eteenpäin ostopolulla. Valittuja tekoälytyökaluja olivat ChatGPT, Midjourney, Canva ja HeyGen. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Kolo Design Oy.
Kirjallisuuskatsauksessa käsitellään tekoälyä, tekoälytyökaluja, digimarkkinointia ja kansainvälistymistä. Läpi opinnäyteyön peilataan tekoälyn luomia mahdollisuuksia ja vaikutuksia kuhunkin osa-alueeseen. Kirjallisuuskatsauksen lisäksi opinnäytetyö koostuu toiminnallisesta osuudesta. Toiminallisessa osuudessa toteutetaan konkreettisia tekoälykokeiluja valituilla tekoälytyökaluilla. Tekoälykokeilut on suunniteltu ja toteutettu yhteisymmärryksessä toimeksiantoyrityksen kanssa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi vaihtoehtoinen opas tekoälytyökalujen käyttöön kansainvälisen markkinointimateriaalien tuottamiseen toimeksiantoyritykselle. Toimeksiantoyritys voi käyttää tai soveltaa oppaana toimivaa opinnäytetyötä tulevaisuuden liiketoiminnassaan. The purpose of this thesis was to explore the use of artificial intelligence as a tool for targeting international markets. The aim was to find out what type of international marketing materials can be created using artificial intelligence (AI) tools and how these tools can guide the commissioning company’s customers along the purchasing path. The selected AI tools included ChatGPT, Midjourney, Canva and HeyGen. The commissioning company for the thesis was Kolo Design Oy.
The thesis consists of a literature review and a functional part. The literature review addresses artificial intelligence, AI tools, digital marketing, and internationalization. Throughout the thesis, the possibilities and impacts created by artificial intelligence are reflected upon in each area of focus. In the functional part, concrete AI experiments are conducted using the selected AI tools. These experiments were designed and implemented in co-operation with the commissioning company.
The output of the thesis was an alternative guide for using artificial intelligence tools to produce international marketing materials for the commissioning company. The commissioning company can use or adapt the guide for its future business operations.
Kirjallisuuskatsauksessa käsitellään tekoälyä, tekoälytyökaluja, digimarkkinointia ja kansainvälistymistä. Läpi opinnäyteyön peilataan tekoälyn luomia mahdollisuuksia ja vaikutuksia kuhunkin osa-alueeseen. Kirjallisuuskatsauksen lisäksi opinnäytetyö koostuu toiminnallisesta osuudesta. Toiminallisessa osuudessa toteutetaan konkreettisia tekoälykokeiluja valituilla tekoälytyökaluilla. Tekoälykokeilut on suunniteltu ja toteutettu yhteisymmärryksessä toimeksiantoyrityksen kanssa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi vaihtoehtoinen opas tekoälytyökalujen käyttöön kansainvälisen markkinointimateriaalien tuottamiseen toimeksiantoyritykselle. Toimeksiantoyritys voi käyttää tai soveltaa oppaana toimivaa opinnäytetyötä tulevaisuuden liiketoiminnassaan.
The thesis consists of a literature review and a functional part. The literature review addresses artificial intelligence, AI tools, digital marketing, and internationalization. Throughout the thesis, the possibilities and impacts created by artificial intelligence are reflected upon in each area of focus. In the functional part, concrete AI experiments are conducted using the selected AI tools. These experiments were designed and implemented in co-operation with the commissioning company.
The output of the thesis was an alternative guide for using artificial intelligence tools to produce international marketing materials for the commissioning company. The commissioning company can use or adapt the guide for its future business operations.