Yksityisen työterveyshuollon asiakastyytyväisyyskysely
Kyllönen, Anna-Mari (2024)
Kyllönen, Anna-Mari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612649
Tiivistelmä
Työterveyshuollon tehtäviin kuuluvat työntekijän terveyden ja työkyvyn edistäminen sekä tapaturmien ja sairauksien ehkäiseminen. Lakisääteinen työterveyshuolto kuuluu sekä vakituiselle henkilökunnalle että erilaisia osa- ja määräaikaistyösuhteita tekeville. Työterveyshuollon toimintaa voidaan arvioida muun muassa mittaamalla asiakastyytyväisyyttä. Asiakastyytyväisyys on laadun kehittämisen pääpaino, sillä asiakas on pääsääntöisesti laadun arvioija.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Vuokatin työterveys Oy / Medika, joka halusi selvittää yritysasiakkaidensa asiakastyytyväisyyttä tuottamistaan palveluista. Medika on vuonna 2017 perustettu paikallinen yritys, joka tuottaa työterveyshuollon palveluja. Medikalla on tällä hetkellä 150 yritys-asiakasta. Asiakastyytyväisyyskyselyn tekeminen rajattiin Vuokatti/Sotkamo -alueen yritysasiakkaille. Tämän opinnäytetyön tutkimusongelmat olivat: Millaista on Vuokatin työterveys Oy:n / Medikan yritysasiakkaiden kokema tyytyväisyys Medikaa kohtaan? sekä minkälaiseksi Vuokatin työterveys Oy:n / Medikan yritysasiakkaat kokevat Medikan palveluiden laadun?
Opinnäytetyössä on hyödynnetty teoriatietoa työterveyshuollosta, asiakastyytyväisyydestä sekä palveluiden laadusta. Asiakastyytyväisyyskysely on rakennettu toimeksiantajan toiveiden sekä teoriapohjan mukaan. Kysely sisälsi 12 kysymystä, joista kolme oli avoimia. Strukturoitujen kysymysten apuna on hyödynnetty likert-asteikkoa. Kysely esitestattiin ja toimeksiantaja välitti kyselyn kohderyhmälle. Kyselyyn vastausaikaa oli kaksi viikkoa. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä neljä. Tulokset analysoitiin tarkastelemalla tunnuslukuja sekä avoimia vastauksia. Asiakastyytyväisyyskyselyn avulla sain selville, että Medikan yritysasiakkaiden kokema tyytyväisyys Medikaa kohtaan oli hyvää ja yritysasiakkaat ovat olleet pääosin tyytyväisiä Medikan palveluiden laatuun. Alhaisen vastausprosentin vuoksi tulokset ovat suuntaa antavia.
Jatkossa asiakastyytyväisyyskyselyn voisi toteuttaa myös yksityisasiakkaille. Opinnäytetyötä tehdessä esille nousi seuraavanlaisia jatkotutkimuskysymyksiä: Minkälaista asiakastyytyväisyyttä yksityisasiakkaat kokevat? Onko yksityisasiakkaiden mielestä palveluiden laatu hyvää? Myös tämänhetkistä asiakastyytyväisyyskyselyä voisi jatkojalostaa kysymällä yritysasiakkaiden kokemuksia palvelujen riittävyydestä sekä uusien palvelujen tarpeellisuudesta.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Vuokatin työterveys Oy / Medika, joka halusi selvittää yritysasiakkaidensa asiakastyytyväisyyttä tuottamistaan palveluista. Medika on vuonna 2017 perustettu paikallinen yritys, joka tuottaa työterveyshuollon palveluja. Medikalla on tällä hetkellä 150 yritys-asiakasta. Asiakastyytyväisyyskyselyn tekeminen rajattiin Vuokatti/Sotkamo -alueen yritysasiakkaille. Tämän opinnäytetyön tutkimusongelmat olivat: Millaista on Vuokatin työterveys Oy:n / Medikan yritysasiakkaiden kokema tyytyväisyys Medikaa kohtaan? sekä minkälaiseksi Vuokatin työterveys Oy:n / Medikan yritysasiakkaat kokevat Medikan palveluiden laadun?
Opinnäytetyössä on hyödynnetty teoriatietoa työterveyshuollosta, asiakastyytyväisyydestä sekä palveluiden laadusta. Asiakastyytyväisyyskysely on rakennettu toimeksiantajan toiveiden sekä teoriapohjan mukaan. Kysely sisälsi 12 kysymystä, joista kolme oli avoimia. Strukturoitujen kysymysten apuna on hyödynnetty likert-asteikkoa. Kysely esitestattiin ja toimeksiantaja välitti kyselyn kohderyhmälle. Kyselyyn vastausaikaa oli kaksi viikkoa. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä neljä. Tulokset analysoitiin tarkastelemalla tunnuslukuja sekä avoimia vastauksia. Asiakastyytyväisyyskyselyn avulla sain selville, että Medikan yritysasiakkaiden kokema tyytyväisyys Medikaa kohtaan oli hyvää ja yritysasiakkaat ovat olleet pääosin tyytyväisiä Medikan palveluiden laatuun. Alhaisen vastausprosentin vuoksi tulokset ovat suuntaa antavia.
Jatkossa asiakastyytyväisyyskyselyn voisi toteuttaa myös yksityisasiakkaille. Opinnäytetyötä tehdessä esille nousi seuraavanlaisia jatkotutkimuskysymyksiä: Minkälaista asiakastyytyväisyyttä yksityisasiakkaat kokevat? Onko yksityisasiakkaiden mielestä palveluiden laatu hyvää? Myös tämänhetkistä asiakastyytyväisyyskyselyä voisi jatkojalostaa kysymällä yritysasiakkaiden kokemuksia palvelujen riittävyydestä sekä uusien palvelujen tarpeellisuudesta.