Sosiaalisen median markkinointistrategian luominen aloittavalle sote-alan henkilöstövuokrausyritykselle
Rutanen, Ronja; Lahti, Aino (2024)
Rutanen, Ronja
Lahti, Aino
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512255
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin luomaan sosiaalisen median markkinointistrategia aloittavalle sosiaali- ja terveysalan henkilöstövuokrausyritykselle. Työn taustalla oli havainto henkilöstövuokraus alalla vallitsevasta kilpailusta ja tarpeesta erottua uutena toimijana markkinoilla. Toimeksiantaja – sosiaali- ja terveysalan henkilöstövuokrausyritys tavoitteli erityisosaamista sosiaalisen median markkinointiin ja opinnäytetyön tavoitteena oli lähteä luomaan sosiaalisen median markkinointistrategia, jonka avulla voidaan lisätä yrityksen tunnettavuutta sen kohderyhmässä: sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset eli henkilöstövuokrausyrityksen työntekijät.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin vertailuanalyysia eli benchmarkingia ja kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Benchmarkingin tarkoituksena oli tutkia toimeksiantajan kilpailijoiden sosiaalisen median sisältöjä. Kvantitatiiviseksi tutkimusmenetelmäksi valittiin asiakaskohderyhmän eli sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden kysely. Kyselyn tavoitteena oli selvittää, mikä on saanut hoitoalan ammattilaisen valitsemaan keikkatyön vakituisen työn sijaa, millaista sisältöä kohderyhmä haluaa sosiaalisessa mediassa nähdä, ja mitä sosiaalisen median alustoja he käyttävät.
Tutkimustulokset analysoitiin ja tulosten pohjalta luotiin sosiaalisen median markkinointistrategia toimeksiantajalle. Strategian tueksi luotiin markkinoinnin vuosikello ja markkinointibudjetti. Opinnäytetyön aikana tehtiin tiivistä yhteistyötä toimeksiantajan kanssa, varmistaen sosiaalisen median markkinointistrategian olevan toimeksiantajan toiveiden mukainen. Toimeksiantaja hyötyy markkinointistrategiasta, auttaen toimeksiantajaa aloittamaan sosiaalisen median markkinoinnin. Tutkimustuloksista hyötyy toimeksiantaja ja muut samankaltaiset yritykset.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin vertailuanalyysia eli benchmarkingia ja kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Benchmarkingin tarkoituksena oli tutkia toimeksiantajan kilpailijoiden sosiaalisen median sisältöjä. Kvantitatiiviseksi tutkimusmenetelmäksi valittiin asiakaskohderyhmän eli sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden kysely. Kyselyn tavoitteena oli selvittää, mikä on saanut hoitoalan ammattilaisen valitsemaan keikkatyön vakituisen työn sijaa, millaista sisältöä kohderyhmä haluaa sosiaalisessa mediassa nähdä, ja mitä sosiaalisen median alustoja he käyttävät.
Tutkimustulokset analysoitiin ja tulosten pohjalta luotiin sosiaalisen median markkinointistrategia toimeksiantajalle. Strategian tueksi luotiin markkinoinnin vuosikello ja markkinointibudjetti. Opinnäytetyön aikana tehtiin tiivistä yhteistyötä toimeksiantajan kanssa, varmistaen sosiaalisen median markkinointistrategian olevan toimeksiantajan toiveiden mukainen. Toimeksiantaja hyötyy markkinointistrategiasta, auttaen toimeksiantajaa aloittamaan sosiaalisen median markkinoinnin. Tutkimustuloksista hyötyy toimeksiantaja ja muut samankaltaiset yritykset.