Tiliotteiden käsittelyn kehittäminen
Pekonen, Jami (2024)
Pekonen, Jami
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512272
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toimeksiantaja on taloushallinnon palveluja tarjoava yritys, josta tässä työssä käytetään nimeä Yritys X. Yritys X on tunnistanut tarpeensa tutkia mahdollisuuksia automatisoinnin lisäämistä ja työtehtävien prosessien uusimisesta tiliotteiden käsittelyssä asiakkaillaan. Opinnäytetyö on toteutettu case-tutkimuksena Yritys X:lle. Opinnäytetyö perustuu yhteen Yritys X:n asiakkaista, jota tässä työssä kutsutaan nimellä Asiakas Y. Opinnäytetyön tietoperustana toimii pääosin kirjanpidon tositteet, työvaiheisiin käytetyn ajan mittaaminen ja puolistrukturoiduilla haastatteluilla hankittu tieto.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan taloushallinnon prosesseja, jotka liittyvät tiliotteiden käsittelyyn, sekä ohjelmistorobotiikkaa taloushallinnon yhtenä tärkeimpänä automatisointi keinona. Kehittämisen kannalta keskeisimmiksi tekijöiksi nousevat myyntireskontra ja ostoreskontra, sillä päivittäiset tiliotteet pohjautuvat pääasiassa näiden prosessien tapahtumiin. Ostoreskontra, myyntireskontra ja tiliotteet ovat kaikki olennaisessa yhteydessä pääkirjanpitoon.
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena on tarkastella Yritys X yhden asiakkaan tiliotteiden käsittelyä ja kartoittaa sieltä rutiininomaiset tehtävät, sekä kehittää uusia tehokkaampia tapoja käsitellä tiliotteita. Rutiininomaiset tehtävät ovat yleensä sellaisia, jotka ohjelmistorobotiikalla pystytään automatisoimaan niiden loogisuuden takia. Tutkimuksen ansiosta saatiin kartoitettua päivittäiset ja kuukausittaiset rutiinityöt ja niiden tarve työtehtävien prosessien muuttamiselle. Tutkimuksen edetessä prosesseille kartoitettiin automatisoinnin tarve ohjelmistorobotiikalla, jos ohjelmistorobotiikkaa ei ole tehokasta käyttää tietyssä prosessissa, mietitään kyseiselle prosessille muita mahdollisia tehokkaampia työtapoja. Kehittämistyön avulla saatiin kehitettyä uusia menetelmiä päivittäisiin ja kuukausittaisiin työtehtäviin, sekä yksi kehitysidea otettiin käyttöön onnistuneesti.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan taloushallinnon prosesseja, jotka liittyvät tiliotteiden käsittelyyn, sekä ohjelmistorobotiikkaa taloushallinnon yhtenä tärkeimpänä automatisointi keinona. Kehittämisen kannalta keskeisimmiksi tekijöiksi nousevat myyntireskontra ja ostoreskontra, sillä päivittäiset tiliotteet pohjautuvat pääasiassa näiden prosessien tapahtumiin. Ostoreskontra, myyntireskontra ja tiliotteet ovat kaikki olennaisessa yhteydessä pääkirjanpitoon.
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena on tarkastella Yritys X yhden asiakkaan tiliotteiden käsittelyä ja kartoittaa sieltä rutiininomaiset tehtävät, sekä kehittää uusia tehokkaampia tapoja käsitellä tiliotteita. Rutiininomaiset tehtävät ovat yleensä sellaisia, jotka ohjelmistorobotiikalla pystytään automatisoimaan niiden loogisuuden takia. Tutkimuksen ansiosta saatiin kartoitettua päivittäiset ja kuukausittaiset rutiinityöt ja niiden tarve työtehtävien prosessien muuttamiselle. Tutkimuksen edetessä prosesseille kartoitettiin automatisoinnin tarve ohjelmistorobotiikalla, jos ohjelmistorobotiikkaa ei ole tehokasta käyttää tietyssä prosessissa, mietitään kyseiselle prosessille muita mahdollisia tehokkaampia työtapoja. Kehittämistyön avulla saatiin kehitettyä uusia menetelmiä päivittäisiin ja kuukausittaisiin työtehtäviin, sekä yksi kehitysidea otettiin käyttöön onnistuneesti.