Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työelämätaitojen vahvistaminen hanketyöskentelyssä Stadin ammatti- ja aikuisopistossa

Männikkö, Tiia (2024)

Avaa tiedosto
Mannikko_Tiia.pdf (1.049Mt)
Lataukset: 


Männikkö, Tiia
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612432
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ohjausmalli hanketyössä Stadin ammatti- ja aikuisopistossa työskentelevälle työvalmentajalle. Ohjausmallin tavoitteena oli vahvistaa työkokeilussa olevan asiakkaan työelämätaitoja, jotka ovat tiiviisti kytköksissä ihmisen hyvinvointiin ja osallisuuden kokemukseen kokonaisvaltaisesti tarkasteltuna.

Tietoperusta on rakennettu työkokeiluun tiiviisti liittyvien teemojen ympärille toimintaympäristön ollessa varhaiskasvatus. Tietoperusta käsittelee myös oleellisesti työllistymisen esteenä tai haasteena näyttäytyviä teemoja kuten työelämätaitoja sekä mielenterveyden rakentumista ja mielenterveyteen vaikuttavia tekijöitä sekä osallisuuden merkitystä ihmisen elämässä.

Kehittämistyön tuotoksena syntyi työvalmentajan hanketyössä toteuttamaa ohjausta tukeva ohjausmalli. Ohjausmalli painottuu työelämätaitojen vahvistamiseen erityisesti vahvuustyöskentelyn, kielitaidon tukemisen sekä palveluohjauksen kautta. Kehittämistyön aikana havaittiin työllistymisen esteenä puutteellinen kielitaito, tai puutteelliset työelämätaidot, jolloin varhaiskasvatuksessa työskentely oli mahdotonta. Ohjausmallin keskittyminen näiden haasteiden ympärille tuki työkokeilussa olevaa asiakasta siirtymään kohti opiskelua tai työelämää. Kehittämällä ohjausmallia tarveperustaisuus edellä ohjausmallin vaikuttavuus kasvoi kehittämistyön edetessä, sillä yhä useampi työkokeilussa ollut asiakas työllistyi tai siirtyi opiskelemaan varhaiskasvatuksessa tarvittavaa ammattipätevyyttä. Tosiasiallisia vaikutuksia ei kuitenkaan voida arvioida pitkällä aikavälillä, sillä ohjausmallin toteuttamiseen käytetty aika korreloi työkokeilun lyhyttä, 1-3kk mittaista ajanjaksoa.

Opinnäytetyössä korostetaan työvalmentajana toimivan sosionomin roolia ohjausmallin kehittämisessä ja toteuttamisessa sosiaali- ja terveysalalla. Sosionomin vahva substanssiosaaminen auttaa huomioimaan asiakkaan yksilöllisen elämäntilanteen ja tarpeet sekä rakentamaan yksilöllisen ohjauksen asiakkaan tavoitteita tukevaksi, huomioiden työllistymisen merkityksen niin yksilön kuin yhteiskunnan tasolla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste