Apuu-chat: chat alusta maahanmuuttajanuorten arkeen ja hyvinvointiin
Kurti, Aferdita (2024)
Kurti, Aferdita
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612532
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kyselylomakkeiden vastauksien pohjalta selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, että maahanmuuttajataustaiset nuoret eivät hakeudu Apuu- chat palveluun. Tavoitteena oli tuottaa aiheesta enemmän tietoa yhteistyökumppanille, joka voi tulevaisuudessa hyödyntää tätä tietoa ja mahdollisesti kehittää palvelua siten, että myös maahanmuuttajataustaisilla olisi mahdollisuus hakeutua chatin ohjaukseen ja neuvontaan. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyökumppanin SOS-Lapsikylän kanssa, jotka toivoivat lisää tietoa aiheesta.
Opinnäytetyössä korostuvat aiheet kuten maahanmuuttajataustaiset nuoret, mielenterveys, kotoutuminen, yhteiskuntaan integroituminen, vuorovaikutuksen vaikutus hyvinvointiin, digitaalisuus sekä verkkoauttaminen. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valikoitui määrällinen tutkimus ja aineenkeruumenetelmänä sähköinen kysely, joka sisälsi myös avoimia kysymyksiä. Kysely toteutettiin Vantaan yläkoululla yhteensä kuudelle eri luokalle. Kyselyssä keskityttiin Apuu-chat palvelun tuntemiseen, sen käyttöön sekä oman äidinkielen tarpeeseen palvelussa.
Opinnäytetyön tuloksissa huomattiin, että Apuu-chat palvelusta ei ollut tarpeeksi tietoa ja se nähtiin olevan suurin syy siihen, miksi maahanmuuttajataustaiset nuoret eivät hakeutuneet chat palvelun piiriin. Toiseksi tärkeäksi aiheeksi nousi se, että huomattiin ettei kielimuurilla ollut suurta vaikutusta siihen, miksi maahanmuuttajataustaiset nuoret eivät hakeutuneet palveluun.
Tutkimustuloksia pystytään hyödyntämään tulevaisuudessa esimerkiksi siten, että kouluihin voitaisiin tuottaa jonkinlainen tietopaketti, jossa kerrottaisiin Apuu-chat palvelusta ja näin nuorilla oli enemmän tietoisuutta palvelusta. Ottaen huomioon nykypäivän mielenterveyshaasteet, olisi tärkeää, että mahdollisimman moni nuorista tietäisi Apuu-chat palvelusta ja voisi hyödyntää sitä.
Opinnäytetyössä korostuvat aiheet kuten maahanmuuttajataustaiset nuoret, mielenterveys, kotoutuminen, yhteiskuntaan integroituminen, vuorovaikutuksen vaikutus hyvinvointiin, digitaalisuus sekä verkkoauttaminen. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valikoitui määrällinen tutkimus ja aineenkeruumenetelmänä sähköinen kysely, joka sisälsi myös avoimia kysymyksiä. Kysely toteutettiin Vantaan yläkoululla yhteensä kuudelle eri luokalle. Kyselyssä keskityttiin Apuu-chat palvelun tuntemiseen, sen käyttöön sekä oman äidinkielen tarpeeseen palvelussa.
Opinnäytetyön tuloksissa huomattiin, että Apuu-chat palvelusta ei ollut tarpeeksi tietoa ja se nähtiin olevan suurin syy siihen, miksi maahanmuuttajataustaiset nuoret eivät hakeutuneet chat palvelun piiriin. Toiseksi tärkeäksi aiheeksi nousi se, että huomattiin ettei kielimuurilla ollut suurta vaikutusta siihen, miksi maahanmuuttajataustaiset nuoret eivät hakeutuneet palveluun.
Tutkimustuloksia pystytään hyödyntämään tulevaisuudessa esimerkiksi siten, että kouluihin voitaisiin tuottaa jonkinlainen tietopaketti, jossa kerrottaisiin Apuu-chat palvelusta ja näin nuorilla oli enemmän tietoisuutta palvelusta. Ottaen huomioon nykypäivän mielenterveyshaasteet, olisi tärkeää, että mahdollisimman moni nuorista tietäisi Apuu-chat palvelusta ja voisi hyödyntää sitä.