Osaamisen kehittäminen ja tukeminen maanteiden kunnossapidon tietopalvelun käytössä : Terranor Oy:n työnjohdon ja pääkäyttäjän näkökulmasta
Vuorinen, Anni (2024)
Vuorinen, Anni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612760
Tiivistelmä
Yrityksen kilpailukykyyn vaikuttaa henkilöstön osaaminen. Teknologian kehittyessä myös tietojärjestelmät muuttuvat, ja käyttäjien on kyettävä pysymään muutoksessa mukana. Osaaminen yhdistettynä motivaatioon ja eri näkemyksiin synnyttävät uusia mahdollisuuksia ja parhaita käytäntöjä. Opinnäytetyössä tutkittiin Terranor Oy:n työmaahenkilöstön kokemusta nykyisen tietopalvelun käytön osaamisesta sekä keinoja heidän osaamisensa tukemiseen ja kehittämiseen.
Teoriaosuudessa avattiin aluksi maanteiden kunnossapidon tietojärjestelmiä ja -palveluita sekä sitä, millaisia vaatimuksia tilaaja on asettanut hoidonurakoitsijan raportoinnille tietojärjestelmiin. Tämän jälkeen käsiteltiin yrityksen osaamisen ja sosiaalisen pääoman yhteyttä, motivaatiota ja työn merkitystä sekä osaamista ja sen kehittämistä. Lisäksi avattiin pääkäyttäjän työnkuvaa ja roolia tietopalvelun käytön edistämisessä.
Empiirisen osuuden tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista ja määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla, jonka kohderyhmänä oli Terranor Oy:n työmaiden toimihenkilöt.
Opinnäytetyön tulokset antavat tietoa, miten Terranorin pääkäyttäjä voi kehittää rooliaan ja tukea käyttäjien osaamista tietopalvelun käytössä. Tulosten pohjalta kehitetään koulutussuunnitelmaa ja ohjeistuksia, jotta yrityksessä voidaan hyödyntää tietopalvelua tehokkaasti.
Teoriaosuudessa avattiin aluksi maanteiden kunnossapidon tietojärjestelmiä ja -palveluita sekä sitä, millaisia vaatimuksia tilaaja on asettanut hoidonurakoitsijan raportoinnille tietojärjestelmiin. Tämän jälkeen käsiteltiin yrityksen osaamisen ja sosiaalisen pääoman yhteyttä, motivaatiota ja työn merkitystä sekä osaamista ja sen kehittämistä. Lisäksi avattiin pääkäyttäjän työnkuvaa ja roolia tietopalvelun käytön edistämisessä.
Empiirisen osuuden tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista ja määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla, jonka kohderyhmänä oli Terranor Oy:n työmaiden toimihenkilöt.
Opinnäytetyön tulokset antavat tietoa, miten Terranorin pääkäyttäjä voi kehittää rooliaan ja tukea käyttäjien osaamista tietopalvelun käytössä. Tulosten pohjalta kehitetään koulutussuunnitelmaa ja ohjeistuksia, jotta yrityksessä voidaan hyödyntää tietopalvelua tehokkaasti.