Työelämälähtöisen Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä -koulutuksen sisällön kehittäminen
Pesonen, Mari (2024)
Pesonen, Mari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712857
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona KAMK Master Schoolille. Tavoitteena oli kehittää Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä -koulutuksen sisältöä vastaamaan työelämän tarpeisiin. Opinnäytetyön metodologiana käytettiin toimintatutkimusta ja se toteutettiin projektina. Projektia varten perustettiin projektiorganisaatio, johon kuului ohjausryhmä ja projektiryhmä. Projektipäällikkö eli opinnäytetyön tekijä huolehti aikataulusta ja kehittämistyön etenemisestä. Ohjausryhmä teki suurimmat päätökset projektissa.
Toimintatutkimus koostui sykleistä. Edellisisistä sykleistä saatava tieto vaikutti seuraaviin. Opinnäytetyön ensimmäisen syklin tarkoitus oli selvittää tiedolla johtamisen sisällöt sote-alalla aiemman kirjallisuuden mukaan. Tutkimuskysymys oli mitkä ovat tiedolla johtamisen sisällöt sote-alalla aiemman kirjallisuuden mukaan. Ensimmäinen sykli toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksesta saatiin näyttöön perustuvaa tietoa. Tuloksena saatiin kahdeksan yläluokkaa ja 52 alaluokkaa, jotka kuvaavat sote-alan tiedolla johtamisen sisältöjä. Tuloksia voitiin hyödyntää seuraavien syklien kehittämistyössä.
Opinnäytetyön toisen syklin tarkoitus oli kartoittaa miten sosiaali- ja terveysalan tiedolla johtamisen koulutus vastaa työelämän tarpeisiin. Kehittämiskysymys oli miten Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä -koulutus vastaa työelämän tarpeisiin. Nykytila selvitettiin vertaamalla kirjallisuuskatsauksen tuloksia opetussuunnitelmaan sekä kysymällä opiskelijoilta eli työelämän edustajilta kokemuksia ja näkemyksiä koulutuksesta. Menetelmänä käytettiin virtuaalista ideariiheä. Ideat analysointiin induktiivisen sisällön analyysin avulla. Tuloksina saatiin neljä luokkaa eli teemaa, jotka sisältävät alkuperäisten ideoiden merkitykset siitä, miten koulutus vastaa työelämän tarpeisiin. Teemat olivat tiedolla johtamisen sisällölliset tarpeet koulutuksessa, eri toimintaympäristöjen tarpeiden huomioiminen koulutuksessa, koulutuksen järjestelyt ja tiedolla johtamisen painotus koulutuksessa.
Kolmannessa syklissä tuotiin yhteen aikaisemmissa sykleissä saatu tieto ja verrattiin sitä nykyiseen koulutussisältöön. Syklin tarkoitus oli kuvata työelämän tarpeisiin vastaava koulutussisältö. Kehittämiskysymys oli mikä koulutussisältö vastaa työelämän tarpeisiin. Koulutussisältöä suunniteltiin yhdessä opinnäytetyön ohjausryhmän kanssa ja mielipidettä kysyttiin projektiryhmältä. Tuotoksena saatiin KAMK Master schoolin käyttöön Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä -koulutukseen yhden uuden opintojakson osaamistavoitteet ja sisältö sekä suosituksia siitä mitä saman koulutuksen muissa pakollisissa opintojaksoissa on hyödyllistä ottaa huomioon. Uuden opintojakson pilotoinnista laadittiin myös suunnitelma.
Opinnäytetyön tavoitteeseen vastattiin kehittämällä koulutuksen sisältöä syventämään tietoa ja tukemaan asiantuntijuuden kasvua. Jatkotutkimuskysymykset ovat: 1) Miten tiedolla johtaminen eroaa toisistaan sosiaalialalla ja terveysalalla? 2) Miten Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä -koulutuksen sisältö vastaa työelämän tarpeisiin johtajien näkemyksen mukaan? 3) Miten Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä -koulutuksen uuden opintojakson sisältöä voidaan kehittää niin, että se vastaa työelämän tarpeisiin?
Toimintatutkimus koostui sykleistä. Edellisisistä sykleistä saatava tieto vaikutti seuraaviin. Opinnäytetyön ensimmäisen syklin tarkoitus oli selvittää tiedolla johtamisen sisällöt sote-alalla aiemman kirjallisuuden mukaan. Tutkimuskysymys oli mitkä ovat tiedolla johtamisen sisällöt sote-alalla aiemman kirjallisuuden mukaan. Ensimmäinen sykli toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksesta saatiin näyttöön perustuvaa tietoa. Tuloksena saatiin kahdeksan yläluokkaa ja 52 alaluokkaa, jotka kuvaavat sote-alan tiedolla johtamisen sisältöjä. Tuloksia voitiin hyödyntää seuraavien syklien kehittämistyössä.
Opinnäytetyön toisen syklin tarkoitus oli kartoittaa miten sosiaali- ja terveysalan tiedolla johtamisen koulutus vastaa työelämän tarpeisiin. Kehittämiskysymys oli miten Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä -koulutus vastaa työelämän tarpeisiin. Nykytila selvitettiin vertaamalla kirjallisuuskatsauksen tuloksia opetussuunnitelmaan sekä kysymällä opiskelijoilta eli työelämän edustajilta kokemuksia ja näkemyksiä koulutuksesta. Menetelmänä käytettiin virtuaalista ideariiheä. Ideat analysointiin induktiivisen sisällön analyysin avulla. Tuloksina saatiin neljä luokkaa eli teemaa, jotka sisältävät alkuperäisten ideoiden merkitykset siitä, miten koulutus vastaa työelämän tarpeisiin. Teemat olivat tiedolla johtamisen sisällölliset tarpeet koulutuksessa, eri toimintaympäristöjen tarpeiden huomioiminen koulutuksessa, koulutuksen järjestelyt ja tiedolla johtamisen painotus koulutuksessa.
Kolmannessa syklissä tuotiin yhteen aikaisemmissa sykleissä saatu tieto ja verrattiin sitä nykyiseen koulutussisältöön. Syklin tarkoitus oli kuvata työelämän tarpeisiin vastaava koulutussisältö. Kehittämiskysymys oli mikä koulutussisältö vastaa työelämän tarpeisiin. Koulutussisältöä suunniteltiin yhdessä opinnäytetyön ohjausryhmän kanssa ja mielipidettä kysyttiin projektiryhmältä. Tuotoksena saatiin KAMK Master schoolin käyttöön Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä -koulutukseen yhden uuden opintojakson osaamistavoitteet ja sisältö sekä suosituksia siitä mitä saman koulutuksen muissa pakollisissa opintojaksoissa on hyödyllistä ottaa huomioon. Uuden opintojakson pilotoinnista laadittiin myös suunnitelma.
Opinnäytetyön tavoitteeseen vastattiin kehittämällä koulutuksen sisältöä syventämään tietoa ja tukemaan asiantuntijuuden kasvua. Jatkotutkimuskysymykset ovat: 1) Miten tiedolla johtaminen eroaa toisistaan sosiaalialalla ja terveysalalla? 2) Miten Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä -koulutuksen sisältö vastaa työelämän tarpeisiin johtajien näkemyksen mukaan? 3) Miten Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä -koulutuksen uuden opintojakson sisältöä voidaan kehittää niin, että se vastaa työelämän tarpeisiin?