Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Esihenkilöiden osaamisen kehittäminen työyhteisön ristiriitojen käsittelyssä Kainuun hyvinvointialueella

Piipponen, Katja (2024)

 
Avaa tiedosto
Piipponen_Katja.pdf (1.831Mt)
Lataukset: 


Piipponen, Katja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712911
Tiivistelmä
Työyhteisössä ilmenevät ristiriidat ovat osa inhimillistä elämää, mutta ne voivat olla työntekijöille ja esi henkilöille haitallista kuormittumista aiheuttavia. On tärkeää, että työyhteisöissä esiintyviä haasteita osa taan ratkoa valmentavalla otteella huomioiden työn tekemisen terveellisyys ja turvallisuus. Työyhteisössä
ilmaantuvien ristiriitatilanteiden käsittely on osa esihenkilön työtä, mikä edellyttää osaamista, jota voidaan
harjoitella ja oppia. Ristiriitatilanteet ovat parhaimmillaan elämän kasvunpaikkoja niin ihmisenä kuin yhtei sönä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää esihenkilöiden osaamista työyhteisön ristiriitatilanteiden kä sittelyssä Kainuun Hyvinvointialueella. Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Sen pyrkimyksenä
on uusien taitojen kehittäminen tai uusien lähestymistapojen oivaltaminen sekä ongelmien ratkaisu, joilla
on yhteys käytännön toimintaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, mikä eteni sykleittäin ja jokaisella syklillä oli oma tarkoi tuksensa. Ensimmäisen syklin tarkoitus oli kartoittaa ihmisten johtamiseen liittyvää esihenkilötyön osaa mista työyhteisön ristiriitatilanteissa. Tutkimuskysymys oli, mitä osaamista työyhteisön ristiriitatilanteiden
käsittely esihenkilötyössä edellyttää? Ensimmäisessä syklissä toteutettiin kirjallisuuskatsaus, jonka aineisto
analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä. Työyhteisön ristiriitojen käsittelyssä edellyttämä osaamista
olivat vuorovaikutus ja yhteistyöosaaminen, vastuullinen tehtävänmukainen johtamisosaaminen, inhimil listen tekijöiden tunnistaminen ja huomioiminen sekä arvojen mukainen toimintaosaaminen.
Toisen syklin tarkoitus oli kuvailla työyhteisön ristiriitojen käsittelyssä toteutuvaa esihenkilötyön osaamista.
Kehittämiskysymys oli, mitä esihenkilötyön työyhteisön ristiriitojen käsittelyn edellyttämää osaamista tulisi
kehittää? Aineistonhankinta metodina toisessa syklissä oli teemahaastattelu, osaamisen osa-alueet muo dostuivat kirjallisuuskatsauksesta saaduista tuloksista, joita lähestyttiin avoimilla kysymyksillä onnistumi sista kehittämistarpeisiin. Teemahaastattelun aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä foku soituen kehittämisen tarpeisiin. Tulokset muodostivat kehittämisen tarpeiksi vuorovaikutus- ja yhteis työosaamisen työntekijöiden kanssa, esihenkilötyön tuen ja esihenkilön itsensä johtamisen taidon.
Kolmannen syklin tarkoitus oli kuvata esihenkilötyön työyhteisön ristiriitojen käsittelyssä tarvittavan osaa misen kehittämisen suunnitelma. Organisaatiossa järjestetyssä yhteisöllisessä tulevaisuudenverstaassa tar kasteltiin menneisyyden tai nykytilan menetelmiä ja innovoitiin tulevaisuutta. Tuloksia yhdistellen muodos tui osaamisen kehittämisen suunnitelma, jota voidaan hyödyntää esihenkilöiden perehdyttämisessä. Tässä
syklissä pilotoitiin esihenkilön yksilöllistä perehdyttämistä ratkaisukeskeisten kysymysten käyttöön. Esihen kilö sai tukea tarvelähtöisesti ja omakohtaisen kokemuksen voimavaroihin suuntautuneesta työtavasta.
Neljännen syklin tarkoitus oli kuvata esihenkilötyön työyhteisön ristiriitojen käsittelyssä tarvittavan osaa misen kehittämisen suunnitelman käyttöönottoa eli implementointia, jota suunniteltiin Ottawa mallin mu kaisesti. Käyttöönottosuunnitelmalla vahvistetaan opinnäytetyön tavoitetta kehittää esihenkilöiden osaa mista työyhteisön ristiriitojen käsittelyssä.
Esihenkilötyössä työyhteisön ristiriitojen käsittelyssä tarvittavaa osaamista on tärkeää kehittää kohdenne tusti yksilöllisiin tarpeisiin vastaamalla. On tuettava esihenkilöiden perehdytystä ja hyödynnettävä moni puolisesti eri menetelmiä osaamisen kehittämisessä. Jatkotutkimusaiheina esitetään työyhteisön kokemuk set onnistuneista ristiriitojen ratkaisuista, työyhteisön ristiriitojen yhteys työntekijöiden työkykyyn sekä esi henkilötyöhön liittyvän psykososiaalisen kuormittumisen ennaltaehkäisy ja
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste