Tunnetaitojen opettelu osana kiusaamisen ehkäisyä: integroiva kirjallisuuskatsaus
Kukkonen, Satu; Naumanen, Päivi (2024)
Kukkonen, Satu
Naumanen, Päivi
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712939
Tiivistelmä
Tunnetaitoja opitaan varhaiskasvatuksessa kahdenkeskisissä vuorovaikutus- ja ryhmäti-lanteissa. Tunnetaidoilla on tärkeä merkitys lapsen vertaissuhteiden muodostamisessa. Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli selvittää tunnetaitojen opettelun merkitystä varhais-kasvatuksessa. Lisäksi haluttiin selvittää, miten varhaiskasvatuksessa tunnistetaan kiu-saaminen sekä mikä on tunnetaitojen harjoittelun merkitys kiusaamisen ehkäisyssä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja se toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauk-sena. Tutkimukseen valitut aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Aineistosta nousi esille, että kasvattajilla on erilaisia näkemyksiä siitä mitä kiusaaminen varhaiskasvatusikäisten lasten keskuudessa on. Kasvattajan on tärkeää kuulla lapsen ratkaisuehdotuksia itsesäätelyn tilanteisiin. Tärkeänä keinona kiusaamisen ehkäisyssä nousi esille myös kasvattajan läsnäolo ja havainnointi lapsiryhmässä. Tulokset osoittivat myös, että sosioemotionaaliset taidot korostuvat lasten vertaissuhteissa ja myönteisten ystävyyssuhteiden muodostumisessa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja se toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauk-sena. Tutkimukseen valitut aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Aineistosta nousi esille, että kasvattajilla on erilaisia näkemyksiä siitä mitä kiusaaminen varhaiskasvatusikäisten lasten keskuudessa on. Kasvattajan on tärkeää kuulla lapsen ratkaisuehdotuksia itsesäätelyn tilanteisiin. Tärkeänä keinona kiusaamisen ehkäisyssä nousi esille myös kasvattajan läsnäolo ja havainnointi lapsiryhmässä. Tulokset osoittivat myös, että sosioemotionaaliset taidot korostuvat lasten vertaissuhteissa ja myönteisten ystävyyssuhteiden muodostumisessa.