Media-alan digiosaamisen kehittäminen : case Kotimaa
Kinnunen, Kati (2024)
Kinnunen, Kati
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612427
Tiivistelmä
Tämän kehittämistutkimuksen tarkoitus oli tarkastella media-alan osaamisen kehittämistä digitaalisella aikakaudella. Tutkimus keskittyi osaamisen kehittämisen ohjelman luomiseen ja käyttöönottoon Kotimaan liiketoiminnassa. Työn toimeksiantajana toimi Sacrum-Kotimaa Oy.
Teoreettinen viitekehys muodostui media-alan muutoksiin, digitaaliseen muutokseen, osaamisen kehittämiseen ja muutosjohtamiseen liittyvistä näkökulmista.
Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin kvalitatiivisia menetelmiä kuten haastatteluita, kyselyitä ja työpajoja. Aineisto kerättiin Kotimaan henkilöstöltä ja analysoitiin gap-analyysillä. Lisäksi suoritettiin benchmarking.
Tulokset osoittivat, että digitaalinen osaaminen on keskeinen edellytys media-alan yritysten kilpailukyvylle. Kotimaan nykyisen henkilöstön osaamistasossa havaittiin puutteita, joihin suositeltiin toimenpiteitä kattavan osaamisen kehittämisohjelman avulla. Työn tuloksena syntyi Kotimaan digiosaamisen kehittämisen ohjelma, joka sisältää erilaisia koulutusmoduuleita ja toimenpiteitä henkilöstön osaamisen kehittämiseksi.
Työssä ehdotettiin jatkokehityshankkeita osaamisen kehittämisen ohjelmaan siten, että se ottaa huomioon jatkuvasti muuttuvan digitaalisen ympäristön ja teknologian kehityksen. Lisäksi suositeltiin, että henkilöstön kehittämisen tulisi olla jatkuva prosessi, joka integroituu osaksi yrityksen normaaleja toimintaprosesseja ja strategiaa.
Teoreettinen viitekehys muodostui media-alan muutoksiin, digitaaliseen muutokseen, osaamisen kehittämiseen ja muutosjohtamiseen liittyvistä näkökulmista.
Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin kvalitatiivisia menetelmiä kuten haastatteluita, kyselyitä ja työpajoja. Aineisto kerättiin Kotimaan henkilöstöltä ja analysoitiin gap-analyysillä. Lisäksi suoritettiin benchmarking.
Tulokset osoittivat, että digitaalinen osaaminen on keskeinen edellytys media-alan yritysten kilpailukyvylle. Kotimaan nykyisen henkilöstön osaamistasossa havaittiin puutteita, joihin suositeltiin toimenpiteitä kattavan osaamisen kehittämisohjelman avulla. Työn tuloksena syntyi Kotimaan digiosaamisen kehittämisen ohjelma, joka sisältää erilaisia koulutusmoduuleita ja toimenpiteitä henkilöstön osaamisen kehittämiseksi.
Työssä ehdotettiin jatkokehityshankkeita osaamisen kehittämisen ohjelmaan siten, että se ottaa huomioon jatkuvasti muuttuvan digitaalisen ympäristön ja teknologian kehityksen. Lisäksi suositeltiin, että henkilöstön kehittämisen tulisi olla jatkuva prosessi, joka integroituu osaksi yrityksen normaaleja toimintaprosesseja ja strategiaa.