Markkinakatsaus alle lukioikäisten liikunta ja elämysmahdollisuuksista pääkaupunkiseudulla Case: Boulderkeskus
Leppänen, Akseli (2024)
Leppänen, Akseli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051913196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051913196
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa markkinakartoitus Boulderkeskukselle pääkaupunkiseudun liikunta ja elämysmahdollisuuksista alle lukioikäisten kohderyhmälle. Tavoitteena oli kerätä mahdollisimman paljon johdonmukaista tietoa olemassa olevasta palvelutarjonnasta ja analysoida se selkeäksi. Markkinatiedoilla Boulderkeskus voi kehittää omia palveluitaan verraten kilpailutilanteeseen
Opinnäytetyössä markkinakartoituksen kerätty tieto on kerätty palvelumuotoilun piirteitä ajatellen. Palvelumuotoilussa asiakas ja hänen tarpeensa yhdistettynä toimeksiantajan strategisiin tavoitteisiin ovat keskiössä. Palvelumuotoilun kautta saatiin kehitettyä tutkimukselle sopivat mittarit, joilla tietoa kerättiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin Net scouting-menetelmää, joilla kerättiin johdonmukaista tietoa ja avainlukuja olemassa olevasta markkinatilanteesta. Vertailukohteiksi valikoitui kymmenen eri yritystä Helsingin, Espoon ja Vantaan alueelta, jotka täyttävät liikuntapalvelun ja elämyksen piirteet. Net scouting-menetelmän tueksi luotiin lomake, jolla kerättiin yhtenevää tietoa vertailukohteista.
Tutkimuksessa verrattiin saatua tietoa Boulderkeskuksen palvelutarjontaan. Tulosten analysointi osoitti miten syntymäpäivätarjoukset muistuttavat toisiaan, mutta myös mitä eroja näillä on. Boulderkeskuksen vahvuus synttäritarjouksessa on sen elämyksellisyys ja varsinkin aitous, joka vetää asiakkaan puoleensa
Opinnäytetyössä markkinakartoituksen kerätty tieto on kerätty palvelumuotoilun piirteitä ajatellen. Palvelumuotoilussa asiakas ja hänen tarpeensa yhdistettynä toimeksiantajan strategisiin tavoitteisiin ovat keskiössä. Palvelumuotoilun kautta saatiin kehitettyä tutkimukselle sopivat mittarit, joilla tietoa kerättiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin Net scouting-menetelmää, joilla kerättiin johdonmukaista tietoa ja avainlukuja olemassa olevasta markkinatilanteesta. Vertailukohteiksi valikoitui kymmenen eri yritystä Helsingin, Espoon ja Vantaan alueelta, jotka täyttävät liikuntapalvelun ja elämyksen piirteet. Net scouting-menetelmän tueksi luotiin lomake, jolla kerättiin yhtenevää tietoa vertailukohteista.
Tutkimuksessa verrattiin saatua tietoa Boulderkeskuksen palvelutarjontaan. Tulosten analysointi osoitti miten syntymäpäivätarjoukset muistuttavat toisiaan, mutta myös mitä eroja näillä on. Boulderkeskuksen vahvuus synttäritarjouksessa on sen elämyksellisyys ja varsinkin aitous, joka vetää asiakkaan puoleensa
