Virka- vai työsuhde Hätäkeskuslaitoksen ilmoitinlaitetestaajien palvelussuhteena
Olsonius, Olli (2024)
Olsonius, Olli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051913225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051913225
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mikä palvelussuhdetyyppi (virkasuhde vai työsuhde) on perusteltu ja tarkoituksenmukaisin valtion Hätäkeskuslaitoksen operatiivisen ilmoitinlaitehenkilöstön, ilmoitinlaitetestaajien palvelussuhteissa. Ilmoitinlaitetestaajan pääasiallisena työtehtävänä on yksittäisten automaattisten palo- tai rikosilmoittimien tilamuutosten asettaminen hätäkeskustietojärjestelmä Erica:aan (Emergency Response Integrated Common Authorities) silloin, kun ilmoitinlaitteelle suoritetaan huoltotoimia tai määräaikaistestaukseen liittyviä testejä, joissa varmistetaan, että yhteys ilmoitinlaitteen ja hätäkeskustietojärjestelmä Erica:n välillä toimii ongelmitta.
Tutkimusongelmana opinnäytetyössä on, edellyttääkö edellä mainitun ilmoitinlaitetestaajan tehtävän hoitaminen lainsäädännöllisesti tarkasteltuna virkasuhdetta vai olisiko työsuhde sopivampi vaihtoehto. Tutkimusongelman ratkaisemiseksi opinnäytetyössä käytettiin empiiristä oikeustutkimusta, jonka keskeisenä tutkimusaineistona olivat asiarelevantit oikeusnormit, kuten lait ja asetukset, sekä näiden valmisteluun liittyvät esityöt, oikeustieteellinen kirjallisuus ja julkaisut. Tutkimusongelman ratkaisemiseksi oli tarpeen myös selvittää tarkoin ilmoitinlaitetestaajan toimenkuvaa ja käytännön työtä sekä historiaa siitä, miten ja minkä tyyppisessä palvelussuhteessa ilmoitinlaitetestaukseen liittyvää työtä on ennen Hätäkeskuslaitoksen perustamista tehty.
Koska Hätäkeskuslaitoksen ydintehtävän hoitamiseksi sen päivystystyötä tekevän henkilöstön on käytettävä merkittävää julkista valtaa, edellyttää lainsäädäntö tämän henkilöstötyhmän toimivan virkasuhteessa. Koko Hätäkeskuslaitoksen henkilöstön palvelusuhdelaji määräytyy käytännössä hätäkeskuspäivystäjien virkasuhteen perusteella. Yhden yhtenäisen palvelusuhdelajin käyttäminen niin Hätäkeskuslaitoksessa kuin muissakin valtion elimissä vähentää hallinnollista byrokratiaa, sillä se mahdollistaa yhtenäisen henkilöstöpolitiikan toteuttamisen sekä oikeudenmukaisuuden ja yhdenvertaisuuden viraston henkilöstön kesken. Opinnäytetyön johtopäätös oli, että ilmoitinlaitetestaajan soveltuvin palvelussuhteenlaji on virkasuhde. The thesis aimed to determine which type of employment relationship (public-service relationship or contractual relationship) is most justified and appropriate in the employment relationships of the State Emergency Response Centre Agency’s operational detector device testers. The primary job of a detector device tester is to place system status changes to automatic fire or crime reporting device system in the Emergency Response Integrated Common Authorities (Erica) system when maintenance or periodic testing tests are carried out on the individual devices to ensure that the connection between the device and the emergency information system ERICA functions as expected.
The research problem in the thesis is whether the aforementioned task of a detector device tester requires a public-service relationship or whether a contractual relationship would be a more suitable alternative from a legal point of view. To solve the research problem, an empirical legal research method was used, with relevant legal norms such as laws and degrees, as well as preparatory work related to preparation, legal literature and publications as key research material. To solve the research problem, it was also necessary to carefully study the task description and practical work of the detector device tester, as well as the history of how and in what type of service relationship the work related to detector device testing was carried out before the establishment of the Emergency Response Centre Agency in Finland.
In order to carry out the core task of the Emergency Response Centre Agency, its on-call personnel (emergency dispatchers) must exercise significant public authority, legislation requires this staff to act in an official capacity. In practice, the type of service relationship of the entire Agency staff is determined based on the service relationship of the emergency dispatchers. The use of one uniform type of service relationship in the Emergency Response Centre Agency, as in other state bodies, reduces administrative bureaucracy by enabling the implementation of a uniform personnel policy as well as fairness and equality between the personnel of the Agency, the thesis concluded that the most appropriate type of service relationship for a detector device tester is a public-service relationship.
Tutkimusongelmana opinnäytetyössä on, edellyttääkö edellä mainitun ilmoitinlaitetestaajan tehtävän hoitaminen lainsäädännöllisesti tarkasteltuna virkasuhdetta vai olisiko työsuhde sopivampi vaihtoehto. Tutkimusongelman ratkaisemiseksi opinnäytetyössä käytettiin empiiristä oikeustutkimusta, jonka keskeisenä tutkimusaineistona olivat asiarelevantit oikeusnormit, kuten lait ja asetukset, sekä näiden valmisteluun liittyvät esityöt, oikeustieteellinen kirjallisuus ja julkaisut. Tutkimusongelman ratkaisemiseksi oli tarpeen myös selvittää tarkoin ilmoitinlaitetestaajan toimenkuvaa ja käytännön työtä sekä historiaa siitä, miten ja minkä tyyppisessä palvelussuhteessa ilmoitinlaitetestaukseen liittyvää työtä on ennen Hätäkeskuslaitoksen perustamista tehty.
Koska Hätäkeskuslaitoksen ydintehtävän hoitamiseksi sen päivystystyötä tekevän henkilöstön on käytettävä merkittävää julkista valtaa, edellyttää lainsäädäntö tämän henkilöstötyhmän toimivan virkasuhteessa. Koko Hätäkeskuslaitoksen henkilöstön palvelusuhdelaji määräytyy käytännössä hätäkeskuspäivystäjien virkasuhteen perusteella. Yhden yhtenäisen palvelusuhdelajin käyttäminen niin Hätäkeskuslaitoksessa kuin muissakin valtion elimissä vähentää hallinnollista byrokratiaa, sillä se mahdollistaa yhtenäisen henkilöstöpolitiikan toteuttamisen sekä oikeudenmukaisuuden ja yhdenvertaisuuden viraston henkilöstön kesken. Opinnäytetyön johtopäätös oli, että ilmoitinlaitetestaajan soveltuvin palvelussuhteenlaji on virkasuhde.
The research problem in the thesis is whether the aforementioned task of a detector device tester requires a public-service relationship or whether a contractual relationship would be a more suitable alternative from a legal point of view. To solve the research problem, an empirical legal research method was used, with relevant legal norms such as laws and degrees, as well as preparatory work related to preparation, legal literature and publications as key research material. To solve the research problem, it was also necessary to carefully study the task description and practical work of the detector device tester, as well as the history of how and in what type of service relationship the work related to detector device testing was carried out before the establishment of the Emergency Response Centre Agency in Finland.
In order to carry out the core task of the Emergency Response Centre Agency, its on-call personnel (emergency dispatchers) must exercise significant public authority, legislation requires this staff to act in an official capacity. In practice, the type of service relationship of the entire Agency staff is determined based on the service relationship of the emergency dispatchers. The use of one uniform type of service relationship in the Emergency Response Centre Agency, as in other state bodies, reduces administrative bureaucracy by enabling the implementation of a uniform personnel policy as well as fairness and equality between the personnel of the Agency, the thesis concluded that the most appropriate type of service relationship for a detector device tester is a public-service relationship.