Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö: 1-4-vuotiaiden lasten kaveri- ja tunnetaidot varhaiskasvatuksessa
Leskinen, Anna (2024)
Leskinen, Anna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051913257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051913257
Tiivistelmä
Tämä päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö käsitteli 1–4-vuotiaiden kaveri- ja tunnetaitoja varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tunnistaa lasten vuorovaikutukseen ja tunneilmaisuun liittyviä haasteita ja ilmiöitä lapsiryhmässä. Lisäksi tavoitteena oli kehittää konkreettisia ja toimivia ratkaisuja oppimisympäristöön ja toimintaan lasten kaveri- ja tunnetaitojen kehityksen tueksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa materiaalia kaveri- ja tunnetaitojen opettelun tueksi. Teoreettinen viitekehys muodostui aiheeseen liittyvistä tuoreista kirjallisuusteoksista sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteista. Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö muodostui kahdeksasta raportointiviikosta, joiden teemat käsittelivät kaveri- ja tunnetaitoja. Raportointiviikkojen tavoitteet muodostuivat varhaiskasvatusryhmän lasten tarpeista sekä teoreettisesta tiedosta.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin autoetnografista tutkimuksen tapaa, missä tutkija kuvaa ja analysoi omia kokemuksiaan kirjoittamalla niistä havaintoja. Päiväkirjamuodon avulla dokumentoitiin päivittäisiä havaintoja erilaisista lasten välisistä vuorovaikutus- ja leikkitilanteista, lasten tunneilmaisuun liittyvistä asioista sekä opinnäytetyön tekijän omaa toimintaa suhteessa lapsiryhmään. Systemaattinen havaintojen dokumentoiminen syvensi ymmärrystä lasten toiminnan taustalla vaikuttavista tekijöistä sekä mahdollisti toiminnan kehittämisen lasten tarpeita vastaavaksi.
Opinnäytetyön konkreettisin hyöty oli muutos lasten jokapäiväisessä toiminnassa. Raportointiviikkojen aikana toimintaa kehitettiin tukemaan lasten kaveri- ja tunnetaitoja. Oppimisympäristöä kehitettiin ja muokattiin vastaamaan paremmin koko ryhmän tarpeita sekä oppimisympäristöön tuotettiin konkreettisia materiaaleja kaveri- ja tunnetaitojen opettelun tueksi. Opinnäytetyöprosessin aikana toteutettiin neljään perustunteeseen, iloon, suruun, vihaan ja pelkoon keskittyvät toiminnalliset tunnetuokiot 3–4-vuotiaille lapsille. Tunnetuokioiden suunnitelmista koottiin tunnetaitotuokio-opas koko työyhteisön hyödynnettäväksi. Jatkokehitysideana esitellään mahdollisuus laajentaa opasta sisältämään useampia tunteita tulevaisuudessa.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin autoetnografista tutkimuksen tapaa, missä tutkija kuvaa ja analysoi omia kokemuksiaan kirjoittamalla niistä havaintoja. Päiväkirjamuodon avulla dokumentoitiin päivittäisiä havaintoja erilaisista lasten välisistä vuorovaikutus- ja leikkitilanteista, lasten tunneilmaisuun liittyvistä asioista sekä opinnäytetyön tekijän omaa toimintaa suhteessa lapsiryhmään. Systemaattinen havaintojen dokumentoiminen syvensi ymmärrystä lasten toiminnan taustalla vaikuttavista tekijöistä sekä mahdollisti toiminnan kehittämisen lasten tarpeita vastaavaksi.
Opinnäytetyön konkreettisin hyöty oli muutos lasten jokapäiväisessä toiminnassa. Raportointiviikkojen aikana toimintaa kehitettiin tukemaan lasten kaveri- ja tunnetaitoja. Oppimisympäristöä kehitettiin ja muokattiin vastaamaan paremmin koko ryhmän tarpeita sekä oppimisympäristöön tuotettiin konkreettisia materiaaleja kaveri- ja tunnetaitojen opettelun tueksi. Opinnäytetyöprosessin aikana toteutettiin neljään perustunteeseen, iloon, suruun, vihaan ja pelkoon keskittyvät toiminnalliset tunnetuokiot 3–4-vuotiaille lapsille. Tunnetuokioiden suunnitelmista koottiin tunnetaitotuokio-opas koko työyhteisön hyödynnettäväksi. Jatkokehitysideana esitellään mahdollisuus laajentaa opasta sisältämään useampia tunteita tulevaisuudessa.