Lego® Serious Play® -menetelmän käyttö työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi: opas Lego Serious Play -menetelmän käyttämiseksi
Mutanen, Riina; Nevalainen, Janita (2024)
Mutanen, Riina
Nevalainen, Janita
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051913206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051913206
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli edistää työyhteisön hyvinvointia. Opinnäytetyössä keskityimme työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen käyttäen Lego® Serious Play® -menetelmää. Tavoitteena oli lisätä vuorovaikutusta ja hyvinvointia työyhteisössä ja tiimin sisällä.
Toteutimme opinnäytetyömme toiminnallisen osuuden varhaiskasvatuksen yksikössä kahdelle eri tiimille. Järjestimme kaksi työpajaa, kullekin tiimille yhden. Työpajoissa käytimme Lego® Serious Play® -menetelmää, jonka sisältö pohjautuu kyselyn tuloksiin.
Opinnäytetyömme tuotoksena laadimme oppaan Lego® Serious Play®-menetelmän käyttämisestä. Oppaan avulla työyhteisön jäsenet voivat käyttää Lego® Serious Play®-menetelmää itsenäisesti. Tämän opinnäytetyön avulla tiimit ja työyhteisöt voivat käyttää Lego® Serious Play® -menetelmää myöhemmin esimerkiksi työpajoissa, kun kokevat haasteita keskinäisessä vuorovaikutustilanteissa tai ryhmän tilanteessa. The purpose of our thesis was to promote the well-being of the work community. In this thesis, we focus on promoting the well-being of the work community using the Lego® Serious Play® method. The goal was to increase interaction and well-being in the work community and within the team.
We carried out the functional part of our thesis in an early childhood education unit for two different teams. We organized two workshops, one for each team. In the workshops, we used the Lego® Serious Play® method, the content of which is based on the results of the survey.
As a result of our thesis, we prepared a guide on how to use the Lego® Serious Play® method. The guide allows members of the work community to use the Lego® Serious Play® method independently. This thesis allows teams and work communities to use the Lego® Serious Play® method later, for example in workshops, when experiencing challenges in mutual interaction situations or in a group situation.
Toteutimme opinnäytetyömme toiminnallisen osuuden varhaiskasvatuksen yksikössä kahdelle eri tiimille. Järjestimme kaksi työpajaa, kullekin tiimille yhden. Työpajoissa käytimme Lego® Serious Play® -menetelmää, jonka sisältö pohjautuu kyselyn tuloksiin.
Opinnäytetyömme tuotoksena laadimme oppaan Lego® Serious Play®-menetelmän käyttämisestä. Oppaan avulla työyhteisön jäsenet voivat käyttää Lego® Serious Play®-menetelmää itsenäisesti. Tämän opinnäytetyön avulla tiimit ja työyhteisöt voivat käyttää Lego® Serious Play® -menetelmää myöhemmin esimerkiksi työpajoissa, kun kokevat haasteita keskinäisessä vuorovaikutustilanteissa tai ryhmän tilanteessa.
We carried out the functional part of our thesis in an early childhood education unit for two different teams. We organized two workshops, one for each team. In the workshops, we used the Lego® Serious Play® method, the content of which is based on the results of the survey.
As a result of our thesis, we prepared a guide on how to use the Lego® Serious Play® method. The guide allows members of the work community to use the Lego® Serious Play® method independently. This thesis allows teams and work communities to use the Lego® Serious Play® method later, for example in workshops, when experiencing challenges in mutual interaction situations or in a group situation.