Tunnetaidot osana toisen asteen opetusta
Salo, Essi (2024)
Salo, Essi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013371
Tiivistelmä
Tässä kehittämismuotoisessa opinnäytetyössä luotiin tunnetaito-oppitunti lukion opiskelijoille. Tunnetaito-oppitunnin tavoitteena oli kehittää opiskelijoiden tietoisuutta tunteista ja tunnetaidoista. Oppitunnin toteutusta arvioitiin ja jatkettiin sen kehittämistä arvioiden perusteella. Tunnetaito-oppitunti tehtiin opiskeluhuollolle, joka voisi käyttää tulevaisuudessa oppituntia osana opiskeluhuollon yhteisöllistä työtä. Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä toimi Martinlaakson lukio Vantaalla.
Idea tälle opinnäytetyölle lähti syksyllä 2023 Laurean-ammattikorkeakoulun Sosiaalityö kouluissa kurssilta. Sosiaalityö kouluissa kurssilla tehtiin ryhmätyönä tunnetaito-oppitunti lähihoitajaopiskelijoille lokakuussa 2023. Tunnetaito-oppitunti koettiin hyödylliseksi lähihoitajaopiskelijoiden ja heidän opettajiensa puolesta. Tästä saatiin idea kehittää tätä ennalta tehtyä tunnetaito-oppituntia Martinlaakson lukion opiskelijoille.
Viitekehyksenä tässä opinnäytetyössä käytettiin tunnetaitoihin, tunteisiin ja nuoruusiän tunnekehityksen teoriatietoa. Viitekehyksessä perehdyttiin siihen, miten tunteet toimivat aivotasolla ja miten moninaisesti tunteet vaikuttavat ihmiseen. Tunteiden teoriassa keskityttiin myös opinnäytetyön kohderyhmän eli nuorten tunnekehitykseen ja siihen, miten tunteet vaikuttavat juuri nuoruusiässä. Viitekehyksessä pyritään kertomaan mitä tunnetaidot ovat ja miten tunnetaidot vaikuttavat ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja mielenterveyteen.
Tunnetaito-oppitunnit järjestettiin keväällä 2024 Martinlaakson lukion tiloissa noin 20–30 opiskelijalle, viidelle eri luokalle. Tunnetaito-oppitunnilla oli mukana myös Martinlaakson lukion kuraattori sekä kurssin opettaja. Tunnetaito-tunnin sisältöön kuului tunnetaidoista kerrottava teoria osuus, opiskelijoiden osallistava osuus missä he keskustelivat tunteista ryhmissä, hengitysharjoitus ja tunnin lopuksi arviointi oppitunnista.
Tunnetaito-oppitunnista kerättiin nimetön arviointipalaute opiskelijoilta, sekä kurssin opettajalta. Palautteen pohjalta arvioitiin tätä kehittämistyötä. Palautteen perusteella oppitunti koettiin lukion opiskelijoiden perspektiivistä informatiivisena ja hyödyllisenä toteutuksena. Opettajat ja lukion kuraattori kokivat tunnetaito-tunnin myös hyödylliseksi ja tärkeäksi kehitystyöksi.
Idea tälle opinnäytetyölle lähti syksyllä 2023 Laurean-ammattikorkeakoulun Sosiaalityö kouluissa kurssilta. Sosiaalityö kouluissa kurssilla tehtiin ryhmätyönä tunnetaito-oppitunti lähihoitajaopiskelijoille lokakuussa 2023. Tunnetaito-oppitunti koettiin hyödylliseksi lähihoitajaopiskelijoiden ja heidän opettajiensa puolesta. Tästä saatiin idea kehittää tätä ennalta tehtyä tunnetaito-oppituntia Martinlaakson lukion opiskelijoille.
Viitekehyksenä tässä opinnäytetyössä käytettiin tunnetaitoihin, tunteisiin ja nuoruusiän tunnekehityksen teoriatietoa. Viitekehyksessä perehdyttiin siihen, miten tunteet toimivat aivotasolla ja miten moninaisesti tunteet vaikuttavat ihmiseen. Tunteiden teoriassa keskityttiin myös opinnäytetyön kohderyhmän eli nuorten tunnekehitykseen ja siihen, miten tunteet vaikuttavat juuri nuoruusiässä. Viitekehyksessä pyritään kertomaan mitä tunnetaidot ovat ja miten tunnetaidot vaikuttavat ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja mielenterveyteen.
Tunnetaito-oppitunnit järjestettiin keväällä 2024 Martinlaakson lukion tiloissa noin 20–30 opiskelijalle, viidelle eri luokalle. Tunnetaito-oppitunnilla oli mukana myös Martinlaakson lukion kuraattori sekä kurssin opettaja. Tunnetaito-tunnin sisältöön kuului tunnetaidoista kerrottava teoria osuus, opiskelijoiden osallistava osuus missä he keskustelivat tunteista ryhmissä, hengitysharjoitus ja tunnin lopuksi arviointi oppitunnista.
Tunnetaito-oppitunnista kerättiin nimetön arviointipalaute opiskelijoilta, sekä kurssin opettajalta. Palautteen pohjalta arvioitiin tätä kehittämistyötä. Palautteen perusteella oppitunti koettiin lukion opiskelijoiden perspektiivistä informatiivisena ja hyödyllisenä toteutuksena. Opettajat ja lukion kuraattori kokivat tunnetaito-tunnin myös hyödylliseksi ja tärkeäksi kehitystyöksi.