Menetelmäopas s2 lapsen kielellisen kehityksen tukemiseen varhaiskasvatuksessa
Malinen, Laura; Kallio, Heidi (2024)
Malinen, Laura
Kallio, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013466
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa menetelmäopas varhaiskasvatusyksikön käyttöön s2 lasten kielellisen kehityksen tukemiseksi. Tavoitteena oli helpottaa varhaiskasvattajien s2 -pedagogista työtä varhaiskasvatuksen arjessa valmiiden materiaalien ja menetelmien avulla. Tämän myötä tavoitteena oli myös s2 lasten suomen kielen kehityksen tukeminen. Tämän opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi Riihimäen kaupungin varhaiskasvatusyksikkö.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin monikielisyyttä, kielen kehityksen tukemista ja siihen vaikuttavia tekijöitä, s2 eli suomea toisena kielenä, suomen kieltä kotoutumisen tukena, kielitietoista varhaiskasvatusta sekä leikkiä kielen kehittymisen tukena. Teoreettisena tietoperustana käytettiin laajalti ammattikirjallisuutta, lakeja ja säädöksiä sekä tilastotietoa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämismuotoisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena oli menetelmäopas materiaaleineen. Menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin benchmarking -kehittämismenetelmää sekä teoreettista tietoperustaa, joiden avulla kokosimme helppokäyttöisen ja monipuolisen s2 -menetelmäoppaan.
Jatkossa työelämäkumppani voi hyödyntää opinnäytetyön tuotosta kaikkien varhaiskasvatusyksikön lapsiryhmien kanssa. Eri menetelmiä yhdistelemällä varhaiskasvatuksen kasvattajat voivat helposti toteuttaa s2 -opetustuokioita lapsille. Menetelmiä voidaan käyttää myös yksittäin lyhyempinä tuokioina. Menetelmiä voidaan toteuttaa koko lapsiryhmän kanssa, vaikka kaikki lapset eivät kuuluisikaan s2 -opetuksen piiriin. The purpose of this Bachelor’s thesis was to plan and produce a method guide for the use of the early childhood education unit to support the language development of children with L2 Finnish. The aim was to simplify the L2 pedagogical work of early childhood educators in the everyday life of early childhood education with the help of ready-made materials and methods. With this, the aim was also to support the development of L2 Finnish among children. The working life partner for this thesis was early childhood education unit in the city of Riihimäki.
The theoretical background of the thesis examined multilingualism, supporting language development and factors affecting it, L2 (Finnish as a second language), Finnish as support for integration, language-aware early childhood education and care and play as a support for language development. Professional literature, laws and regulations, and statistical data were widely used in the theoretical background.
The thesis was implemented as a developmental thesis and the outcome was a method guide with materials. The thesis employed benchmarking as a development method in addition to the theoretical background to compile an easy-to-use and versatile L2 method guide.
In the future, the working life partner can utilise the outcome of the thesis with all children groups in the early childhood education unit. By combining different methods, early childhood educators can easily implement L2 teaching sessions for children. The methods can also be used individually in shorter sessions. The methods can be implemented with the whole group of children, even if all the children are not included in L2 education.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin monikielisyyttä, kielen kehityksen tukemista ja siihen vaikuttavia tekijöitä, s2 eli suomea toisena kielenä, suomen kieltä kotoutumisen tukena, kielitietoista varhaiskasvatusta sekä leikkiä kielen kehittymisen tukena. Teoreettisena tietoperustana käytettiin laajalti ammattikirjallisuutta, lakeja ja säädöksiä sekä tilastotietoa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämismuotoisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena oli menetelmäopas materiaaleineen. Menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin benchmarking -kehittämismenetelmää sekä teoreettista tietoperustaa, joiden avulla kokosimme helppokäyttöisen ja monipuolisen s2 -menetelmäoppaan.
Jatkossa työelämäkumppani voi hyödyntää opinnäytetyön tuotosta kaikkien varhaiskasvatusyksikön lapsiryhmien kanssa. Eri menetelmiä yhdistelemällä varhaiskasvatuksen kasvattajat voivat helposti toteuttaa s2 -opetustuokioita lapsille. Menetelmiä voidaan käyttää myös yksittäin lyhyempinä tuokioina. Menetelmiä voidaan toteuttaa koko lapsiryhmän kanssa, vaikka kaikki lapset eivät kuuluisikaan s2 -opetuksen piiriin.
The theoretical background of the thesis examined multilingualism, supporting language development and factors affecting it, L2 (Finnish as a second language), Finnish as support for integration, language-aware early childhood education and care and play as a support for language development. Professional literature, laws and regulations, and statistical data were widely used in the theoretical background.
The thesis was implemented as a developmental thesis and the outcome was a method guide with materials. The thesis employed benchmarking as a development method in addition to the theoretical background to compile an easy-to-use and versatile L2 method guide.
In the future, the working life partner can utilise the outcome of the thesis with all children groups in the early childhood education unit. By combining different methods, early childhood educators can easily implement L2 teaching sessions for children. The methods can also be used individually in shorter sessions. The methods can be implemented with the whole group of children, even if all the children are not included in L2 education.