Draamaleikit lapsen ja aikuisen välisen vuorovaikutuksen tukena
Hirvonen, Niina; Hirvonen, Piia (2024)
Hirvonen, Niina
Hirvonen, Piia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013609
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on mahdollistaa lapselle omien tunteiden, kokemuksien ja ajatuksien ilmaiseminen sekä vahvistaa lapsen itsetuntoa ja minäpystyvyyttä. Tarkoituksena on myös mahdollistaa kasvattajan ammatillisuuden kehittäminen vuorovaikutustilanteessa, jossa kasvattaja saisi uutta näkökulmaa ja keinoja vaikeasti lähestyttäviin asioihin.
Tavoitteena on saada Liperin kunnan varhaiskasvatukseen perhepäivähoitajille menetelmiä arkeen lapsen ja kasvattajan vuorovaikutuksen tueksi, luovien menetelmien avulla. Tavoitteena on tuoda uutta tietoa perhepäivähoitoon draamaleikeillä, jotka tukevat tavoitteellisuutta toiminnassa.
Opinnäytetyön tuotos on leikkipakki, joka tukee aikuisen ja lapsen välistä vuorovaikutusta draamaleikkien avulla. Leikkipakki sisältää kuusitoista erilaista draamaleikkiä. Opinnäytetyön prosessia ohjasi konstruktivistinen malli. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin dialogista vuorovaikutusta, perhepäivähoitajien kokemuksia. Opinnäytetyössä on hyödynnetty myös monipuolisesti aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Arviointimenetelminä käytettiin opinnäytetyöpäiväkirjaa, kyselylomaketta, reflektiota, sekä avointa kirjallista palautetta. Perhepäivähoitajia osallistettiin työpaja- sekä ryhmätyöskentelyn menetelmillä.
Tavoitteena on saada Liperin kunnan varhaiskasvatukseen perhepäivähoitajille menetelmiä arkeen lapsen ja kasvattajan vuorovaikutuksen tueksi, luovien menetelmien avulla. Tavoitteena on tuoda uutta tietoa perhepäivähoitoon draamaleikeillä, jotka tukevat tavoitteellisuutta toiminnassa.
Opinnäytetyön tuotos on leikkipakki, joka tukee aikuisen ja lapsen välistä vuorovaikutusta draamaleikkien avulla. Leikkipakki sisältää kuusitoista erilaista draamaleikkiä. Opinnäytetyön prosessia ohjasi konstruktivistinen malli. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin dialogista vuorovaikutusta, perhepäivähoitajien kokemuksia. Opinnäytetyössä on hyödynnetty myös monipuolisesti aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Arviointimenetelminä käytettiin opinnäytetyöpäiväkirjaa, kyselylomaketta, reflektiota, sekä avointa kirjallista palautetta. Perhepäivähoitajia osallistettiin työpaja- sekä ryhmätyöskentelyn menetelmillä.