Kivinen kukka ja pörriäinen : luonnonkukat ja hyönteiset kiveen kuvattuna
Vuoristo, Joona (2024)
Vuoristo, Joona
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051913205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051913205
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kukkakasveja ja hyönteisiä kivimateriaalin kautta. Lajien uhanalaisuus on teemana sekä nyt uhanalaisten että tulevaisuudessa vaarantuneeseen asemaan mahdollisesti joutuvien elinvoimaisten lajien osalta. Tarkastelussa oli erityisesti kasvi- ja hyönteislajien suhde eri elinympäristöihin. Tavoitteena oli muistuttaa luonnon rikkaudesta ja sen haavoittuvuudesta.
Kirjallinen osio käsittelee kukkia ja hyönteisiä kuvataiteen aiheina. Esillä ovat hyönteis- ja kukka-aiheiden tietyt merkitykset ja esitystavat sekä niiden käyttö ympäristön tilan kuvaajina taiteessa.
Taiteellinen toteutus käsittää seitsemän teosta, jotka kaikki koostuvat kahdesta tai useammasta pienoisveistoksesta. Teosten päämateriaali on kivi, jonka lisäksi metalliosat tukevat toteutusta. Lähestymistapa on pelkistävä ja materiaalin ehtoja mukaileva. Hyönteisten ja kasvien olemus kiteytettiin muutamaan piirteeseen.
Teossarjan sisältöä avataan omassa kirjallisessa osiossa, jossa kuvaillaan, mitä kivisillä hyönteisillä ja kukkakasveilla haluttiin kertoa. Kuvattavien lajien valintoja perustellaan mielikuvien ja ympäristöjen avulla. Teosten esillepanon suunnittelua ja siinä tehtyjä ratkaisuja selvitetään myös osiossa. The thesis deals with wildflowers and insects through stone as a material. The endangered status of species is handled as a theme both through currently vulnerable species and those possibly threatened in the future. The relationship plant and insect species have with different environments was especially examined. The aim was to remind of both the richness and vulnerability of nature.
The written part of the thesis examines flowers and insects as the subjects of visual art. Certain meanings and ways of representation of insects and flowers as subjects are shown, as well as their role as indicators of the state of the environment in art.
The artistic execution consists of seven artworks, which all include two or more miniature sculptures. The main material is stone, with metal parts supporting the realization. The approach is simplified and follows the material’s terms. The essence of insects and flowers was condensed into a few traits.
The substance of the series of works is explained in its own written chapter, in which is described what was communicated through the stone insects and flowers. Choices of depicted species are explained with the help of environments and imagined ideas. Planning and decisions concerning the display of the works are also clarified.
Kirjallinen osio käsittelee kukkia ja hyönteisiä kuvataiteen aiheina. Esillä ovat hyönteis- ja kukka-aiheiden tietyt merkitykset ja esitystavat sekä niiden käyttö ympäristön tilan kuvaajina taiteessa.
Taiteellinen toteutus käsittää seitsemän teosta, jotka kaikki koostuvat kahdesta tai useammasta pienoisveistoksesta. Teosten päämateriaali on kivi, jonka lisäksi metalliosat tukevat toteutusta. Lähestymistapa on pelkistävä ja materiaalin ehtoja mukaileva. Hyönteisten ja kasvien olemus kiteytettiin muutamaan piirteeseen.
Teossarjan sisältöä avataan omassa kirjallisessa osiossa, jossa kuvaillaan, mitä kivisillä hyönteisillä ja kukkakasveilla haluttiin kertoa. Kuvattavien lajien valintoja perustellaan mielikuvien ja ympäristöjen avulla. Teosten esillepanon suunnittelua ja siinä tehtyjä ratkaisuja selvitetään myös osiossa.
The written part of the thesis examines flowers and insects as the subjects of visual art. Certain meanings and ways of representation of insects and flowers as subjects are shown, as well as their role as indicators of the state of the environment in art.
The artistic execution consists of seven artworks, which all include two or more miniature sculptures. The main material is stone, with metal parts supporting the realization. The approach is simplified and follows the material’s terms. The essence of insects and flowers was condensed into a few traits.
The substance of the series of works is explained in its own written chapter, in which is described what was communicated through the stone insects and flowers. Choices of depicted species are explained with the help of environments and imagined ideas. Planning and decisions concerning the display of the works are also clarified.