Kehotunnekasvatus varhaiskasvatuksessa
Änäkkälä, Emma (2024)
Änäkkälä, Emma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113828
Tiivistelmä
Kehotunnekasvatus on pienten lasten seksuaali- ja turvataitokasvatusta, joka sisältää ikävuodet 0–8. Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää, miten kehotunnekasvatus toteutuu varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena on löytää menetelmiä ja työvälineitä kehotunnekasvatuksen toteuttamiseen sekä selvittää varhaiskasvattajien ajatuksia kehotunnekasvatuksen toteutumisesta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä toimi kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsauksessa käytettiin harmaata aineistoa. Tutkimusaineistoksi valikoitui yhteensä 16 aineistoa, joista 15 oli ammattikorkeakoulujen opinnäytetöitä ja yksi yliopiston kandidaatin tutkielma. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimuksen tulosten mukaan kehotunnekasvatusta toteutetaan varhaiskasvatuksessa pääasiassa arjen tilanteissa ja varhaiskasvattajan taustat voivat vaikuttaa siihen, millainen hän on kehotunnekasvattajana. Varhaiskasvattajien näkemyksissä korostui tiedonpuute ja tarve lisätiedolle. Korkeakoulujen tutkimukset ovat koonneet ja tuottaneet menetelmiä ja välineitä kehotunnekasvatuksen toteuttamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä toimi kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsauksessa käytettiin harmaata aineistoa. Tutkimusaineistoksi valikoitui yhteensä 16 aineistoa, joista 15 oli ammattikorkeakoulujen opinnäytetöitä ja yksi yliopiston kandidaatin tutkielma. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimuksen tulosten mukaan kehotunnekasvatusta toteutetaan varhaiskasvatuksessa pääasiassa arjen tilanteissa ja varhaiskasvattajan taustat voivat vaikuttaa siihen, millainen hän on kehotunnekasvattajana. Varhaiskasvattajien näkemyksissä korostui tiedonpuute ja tarve lisätiedolle. Korkeakoulujen tutkimukset ovat koonneet ja tuottaneet menetelmiä ja välineitä kehotunnekasvatuksen toteuttamiseksi.