Ruuan kotimaisuuden merkitys asiakkaan ostopäätökseen ja sen vahvistaminen S-mobiilin avulla : case: Osuuskauppa Hämeenmaa
Järvinen, Kati (2024)
Järvinen, Kati
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013374
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa selvitettiin, mikä on ruuan kotimaisuuden merkitys asiakkaan ostopäätöksissä ja millaista kotimaisuusviestintää asiakkaat toivoisivat saavansa ostopäätöksensä tueksi S-mobiilin kautta. Tulosten pohjalta tuotettiin kehitysehdotuksia kotimaisuutta korostavampaan markkinointiviestintään S-mobiilin kautta. Toimeksiantajana oli Osuuskauppa Hämeenmaa.
Työn tietoperustassa käsiteltiin ostoprosessia ja ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä sekä mobiilimarkkinointia. Aineistonkeruu toteutettiin pääasiassa kvantitatiivista menetelmää käyttäen verkkokyselyllä, joka jaettiin toimeksiantajan Facebook-sivun kautta. Kyselyssä oli monivalintakysymysten lisäksi avoimia kysymyksiä. Kyselyyn saatiin yhteensä 439 vastausta.
Kyselyn tulosten mukaan hinta on tällä hetkellä tärkein ruuan valintaperuste. Muita ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ovat laatu, maku, kotimaisuus ja tuoteturvallisuus. Kotimaista ruokaa haluttaisiin ostaa enemmän, mutta se koetaan hinnakkaammaksi kuin ulkomainen. Kotimaisuudesta toivotaan enemmän tietoa ostohetkellä myymälässä, ei niinkään markkinointiviestinnän kautta. Kotimaisuutta S-mobiilin kautta voisi lisätä esimerkiksi tarjoamalla etukuponkeja kotimaisista tuotteista tai lisäämällä tietyn ostoprosentin kotimaisia tuotteita vaikuttamaan bonuskertymään positiivisesti.
Työn tietoperustassa käsiteltiin ostoprosessia ja ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä sekä mobiilimarkkinointia. Aineistonkeruu toteutettiin pääasiassa kvantitatiivista menetelmää käyttäen verkkokyselyllä, joka jaettiin toimeksiantajan Facebook-sivun kautta. Kyselyssä oli monivalintakysymysten lisäksi avoimia kysymyksiä. Kyselyyn saatiin yhteensä 439 vastausta.
Kyselyn tulosten mukaan hinta on tällä hetkellä tärkein ruuan valintaperuste. Muita ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ovat laatu, maku, kotimaisuus ja tuoteturvallisuus. Kotimaista ruokaa haluttaisiin ostaa enemmän, mutta se koetaan hinnakkaammaksi kuin ulkomainen. Kotimaisuudesta toivotaan enemmän tietoa ostohetkellä myymälässä, ei niinkään markkinointiviestinnän kautta. Kotimaisuutta S-mobiilin kautta voisi lisätä esimerkiksi tarjoamalla etukuponkeja kotimaisista tuotteista tai lisäämällä tietyn ostoprosentin kotimaisia tuotteita vaikuttamaan bonuskertymään positiivisesti.