Yritysrahoituksen haasteet ja mahdollisuudet pankin luotonmyöntöprosessissa
Lind, Eljas (2024)
Lind, Eljas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113721
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selvyys millaisia haasteita ja mahdollisuuksia yritysrahoituksen parissa työskentelevät asiantuntijat kohtaavat työssään ja miten pankkeja kohtaan jatkuvasti kiristyvä sääntely näkyy rahoittajien arjessa luottoprosessien osalta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja päämenetelmänä tiedonkeruussa käy-tettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluita. Toissijaisena tiedonkeruumenetelmänä oli kirjalliset lähteet, voimassa olevat lait, sekä internet-lähteet kuten artikkelit ja tieteelliset tutkimukset. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui yritysrahoituksen perusteista, yritysrahoittamisesta pankin näkökulmasta, sekä sääntelystä.
Tutkimuksen tulokset kertovat, että pankkien työntekijät kokevat merkittävimmiksi haasteiksi luottoprosesseissa asiakkailta saatavan informaation laadun sekä määrän. Mahdollisuuksiksi nähdään toimivat sisäiset luottoprosessit sekä asiakkaan tunteminen. Sääntely nähdään toiminnan kannalta hyvänä asiana, mutta se kuitenkin koetaan haasteellisesti tulkittavana asiana, sillä sitä on vaikea erottaa sisäisistä ohjeista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja päämenetelmänä tiedonkeruussa käy-tettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluita. Toissijaisena tiedonkeruumenetelmänä oli kirjalliset lähteet, voimassa olevat lait, sekä internet-lähteet kuten artikkelit ja tieteelliset tutkimukset. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui yritysrahoituksen perusteista, yritysrahoittamisesta pankin näkökulmasta, sekä sääntelystä.
Tutkimuksen tulokset kertovat, että pankkien työntekijät kokevat merkittävimmiksi haasteiksi luottoprosesseissa asiakkailta saatavan informaation laadun sekä määrän. Mahdollisuuksiksi nähdään toimivat sisäiset luottoprosessit sekä asiakkaan tunteminen. Sääntely nähdään toiminnan kannalta hyvänä asiana, mutta se kuitenkin koetaan haasteellisesti tulkittavana asiana, sillä sitä on vaikea erottaa sisäisistä ohjeista.