Kohti saumatonta sote-palvelua : soveltava tutkimus palveluintegraation kehittämisestä paljon palvelua tarvitseville sote-asiakkaille
Ojala, Karoliina (2024)
Ojala, Karoliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010565
Tiivistelmä
Suomessa on viime vuosina kiinnitetty kasvavasti huomiota sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteensovittamiseen. Paljon palveluja tarvitsevat asiakkaat hyötyvät sosiaali- ja terveydenhuollon monialaisesta ja moniammatillisesta erityisosaamisesta ja palvelujen tulisi olla yksilöityjä asiakkaan elämäntilanteen mukaan. Sosiaalihuoltolaki ja terveydenhuoltolaki asettavat yhteistyövelvoitteen, jolla tähdätään palvelutarpeiden kattavaan selvittämiseen ja sopivimpien palveluiden tarjoamiseen asiakkaille.
Opinnäytetyö kertoo sosiaali- ja terveydenhuollon palveluintegraation kehittämisestä Helsingin kaupungin terveys- ja hyvinvointikeskustoimintamallissa, paljon palvelua tarvitseville asiakkaille. Lisäksi tutkimuksessa on analysoitu vertailupohjaksi viiden eri hyvinvointialueen kuvauksia vastaavasta kehittämistyöstä yhtäläisyyksien ja eroavaisuuksien löytämiseksi. Kyseessä on soveltava laadullinen tutkimus, jossa on analysoitu terveys- ja hyvinvointikeskusten linjaavien työryhmien muistiodokumentteja vuosilta 2016–2023 ja viiden eri hyvinvointialueen kehittämistyön kuvauksia Innokylä verkkosivuilla.
Keskeiset tulokset osoittavat, että Helsingissä on tehty pitkäjänteistä kehittämistyötä palveluintegraation toteuttamiseksi sekä sitä tukevien rakenteiden, että monialaisen asiakastyön osalta. Vertailussa viiden eri hyvinvointialueen kehittämiseen ilmeni, että samankaltaisia kehitystoimia on tehty erityisesti arvioinnin, palvelujen koordinoinnin ja monialaisen työn osalta, mutta alueellisiakin eroja oli aineiston pohjalta havaittavissa. Tutkimus tunnisti myös tarpeita jatkokehittämiseen, erityisesti asiakasosallisuuden ja työvälineiden kehittämisen osalta. In recent years, Finland has increasingly focused on the integration of social and health services. Clients who require extensive services benefit from the multidisciplinary and multiprofessional expertise within social and healthcare, and services should be tailored to the individual's life situation. The social welfare act and the health care act mandate collaboration to comprehensively assess service needs and provide the most suitable services to clients.
This thesis discusses the development of service integration in the health and well-being center model of the City of Helsinki, targeting clients with extensive needs in services. Additionally, the study analyzes descriptions from five different well-being regions as a basis for comparison to identify similarities and differences. This is an applied qualitative research that has analyzed meeting minutes documents from health and well-being centers executive teams from 2016–2023 and descriptions of develop-ment work from the Innokylä websites of five different well-being regions.
The key findings indicate that Helsinki has conducted longterm development work to implement service integration, focusing on supportive structures and multidisciplinary client work. The comparison of development efforts in five different well-being regions showed that similar actions have been taken, particularly in evaluation, service coordi-nation, and multidisciplinary work, though regional differences were also observed based on the data. The research also identified needs for further development, especially in terms of client participation and tool development.
Opinnäytetyö kertoo sosiaali- ja terveydenhuollon palveluintegraation kehittämisestä Helsingin kaupungin terveys- ja hyvinvointikeskustoimintamallissa, paljon palvelua tarvitseville asiakkaille. Lisäksi tutkimuksessa on analysoitu vertailupohjaksi viiden eri hyvinvointialueen kuvauksia vastaavasta kehittämistyöstä yhtäläisyyksien ja eroavaisuuksien löytämiseksi. Kyseessä on soveltava laadullinen tutkimus, jossa on analysoitu terveys- ja hyvinvointikeskusten linjaavien työryhmien muistiodokumentteja vuosilta 2016–2023 ja viiden eri hyvinvointialueen kehittämistyön kuvauksia Innokylä verkkosivuilla.
Keskeiset tulokset osoittavat, että Helsingissä on tehty pitkäjänteistä kehittämistyötä palveluintegraation toteuttamiseksi sekä sitä tukevien rakenteiden, että monialaisen asiakastyön osalta. Vertailussa viiden eri hyvinvointialueen kehittämiseen ilmeni, että samankaltaisia kehitystoimia on tehty erityisesti arvioinnin, palvelujen koordinoinnin ja monialaisen työn osalta, mutta alueellisiakin eroja oli aineiston pohjalta havaittavissa. Tutkimus tunnisti myös tarpeita jatkokehittämiseen, erityisesti asiakasosallisuuden ja työvälineiden kehittämisen osalta.
This thesis discusses the development of service integration in the health and well-being center model of the City of Helsinki, targeting clients with extensive needs in services. Additionally, the study analyzes descriptions from five different well-being regions as a basis for comparison to identify similarities and differences. This is an applied qualitative research that has analyzed meeting minutes documents from health and well-being centers executive teams from 2016–2023 and descriptions of develop-ment work from the Innokylä websites of five different well-being regions.
The key findings indicate that Helsinki has conducted longterm development work to implement service integration, focusing on supportive structures and multidisciplinary client work. The comparison of development efforts in five different well-being regions showed that similar actions have been taken, particularly in evaluation, service coordi-nation, and multidisciplinary work, though regional differences were also observed based on the data. The research also identified needs for further development, especially in terms of client participation and tool development.