Johtamisjärjestelmän muutos osana myymäläpäälliköiden työhyvinvoinnin kehittämistä
Mustanoja, Kristiina (2024)
Mustanoja, Kristiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052114060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052114060
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin toimeksiantajayrityksen, Kokkolan Halpa-Halli Oy:n johtamisjärjestelmän muutoksen ensimmäisen vaiheen vaikutuksia myymäläpäälliköiden työhyvinvointiin. Johtamisjärjestelmän muutoksen ajureina toimivat teknologiset muutokset sekä myymäläpäälliköiden hajanainen tehtäväkenttä ja laaja kokonaisvastuu, joka oli aiheuttanut psykososiaalista kuormitusta. Muutoksen ensimmäisessä vaiheessa organisaatiossa käyttöönotettiin vuorovastaavien rooli. Roolin tarkoituksena on tukea myymälän päivittäisjohtamista ja varmistaa poikkeustilanteiden sujuvuus. Kehittämistutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten johtamisjärjestelmän muutoksen ensimmäinen vaihe vaikutti myymäläpäälliköiden kokemaan kuormitukseen, ja kuinka myymäläpäälliköiden työtä voidaan jatkossa tukea kuormituksen vähentämiseksi.
Teoreettisessa tietoperustassa käsiteltiin työhyvinvoinnin monitasoista viitekehystä. Yksilön kokemaan työhyvinvointiin vaikuttavat laajalti erilaiset yksityiselämän ja työn osatekijät, ja näiden osatekijöiden yhteisvaikutuksesta muodostuu yksilöllinen kokemus työhyvinvoinnista. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös työhyvinvoinnin ja työpahoinvoinnin ilmentymistä, sekä näiden vaikutuksia liiketoiminnan tuloksellisuuteen. Esihenkilötyön kuormittavuutta ja työssä jaksamisen tukemista tarkasteltiin teoriaosuudessa omana lukunaan.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa kohdejoukkoa eli myymäläpäälliköitä tutkittiin kvalitatiivisella eli laadullisella menetelmällä. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui Surveypal-verkkokysely. Kyselylomake sisälsi yhdeksän avointa kysymystä. Tutkittavien tarkka määrä kyselytutkimuksen lähettämispäivänä oli 34 henkeä. Vastausprosentti kyselyssä oli 70,6 %.
Opinnäytetyön tutkimustulokset osoittivat, että johtamisjärjestelmän muutoksen ensimmäinen vaihe eli vuorovastaavien roolin käyttöönotto oli vaikuttanut tai vaikuttaa jatkossa vastaajien eli myymäläpäälliköiden kokemaan kuormitukseen sitä vähentäen. Tutkimuksen perusteella myös todettiin, että myymäläpäälliköiden työn tukemisen keinoja kuormituksen vähentämiseksi ovat parempi tiedonhallinta, voimavarojen tunnistaminen, vuorovastaavien perehdytyksen varmistaminen sekä oman esihenkilön tuki. Edellä mainituista teemoista esitettiin kehitysehdotuksia, kuten organisaation eri tasot yhdistävän työryhmätoiminnan aloittamista tiedonhallinnan edistämiseksi. Keskeiseksi jatkotutkimusmahdollisuudeksi ehdotettiin johtamisjärjestelmän muutoksen vaikutusten arviointia myymäläpäälliköiden kuormituksen suhteen johtamisjärjestelmän muutosprosessin myöhemmässä vaiheessa.
Teoreettisessa tietoperustassa käsiteltiin työhyvinvoinnin monitasoista viitekehystä. Yksilön kokemaan työhyvinvointiin vaikuttavat laajalti erilaiset yksityiselämän ja työn osatekijät, ja näiden osatekijöiden yhteisvaikutuksesta muodostuu yksilöllinen kokemus työhyvinvoinnista. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös työhyvinvoinnin ja työpahoinvoinnin ilmentymistä, sekä näiden vaikutuksia liiketoiminnan tuloksellisuuteen. Esihenkilötyön kuormittavuutta ja työssä jaksamisen tukemista tarkasteltiin teoriaosuudessa omana lukunaan.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa kohdejoukkoa eli myymäläpäälliköitä tutkittiin kvalitatiivisella eli laadullisella menetelmällä. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui Surveypal-verkkokysely. Kyselylomake sisälsi yhdeksän avointa kysymystä. Tutkittavien tarkka määrä kyselytutkimuksen lähettämispäivänä oli 34 henkeä. Vastausprosentti kyselyssä oli 70,6 %.
Opinnäytetyön tutkimustulokset osoittivat, että johtamisjärjestelmän muutoksen ensimmäinen vaihe eli vuorovastaavien roolin käyttöönotto oli vaikuttanut tai vaikuttaa jatkossa vastaajien eli myymäläpäälliköiden kokemaan kuormitukseen sitä vähentäen. Tutkimuksen perusteella myös todettiin, että myymäläpäälliköiden työn tukemisen keinoja kuormituksen vähentämiseksi ovat parempi tiedonhallinta, voimavarojen tunnistaminen, vuorovastaavien perehdytyksen varmistaminen sekä oman esihenkilön tuki. Edellä mainituista teemoista esitettiin kehitysehdotuksia, kuten organisaation eri tasot yhdistävän työryhmätoiminnan aloittamista tiedonhallinnan edistämiseksi. Keskeiseksi jatkotutkimusmahdollisuudeksi ehdotettiin johtamisjärjestelmän muutoksen vaikutusten arviointia myymäläpäälliköiden kuormituksen suhteen johtamisjärjestelmän muutosprosessin myöhemmässä vaiheessa.