Tekstipohjaisen interaktiivisen tarinapelin suunnittelu ja kehitys
Seppänen, Anni (2024)
Seppänen, Anni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113954
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja kehittää tekstipohjainen interaktiivinen tarinapeli, joka pohjautuu olemassa olevaan vanhaan projektiin. Opinnäytetyössä perehdyttiin narratiiviseen suunnitteluun ja sen rakenteisiin, tarinapohjaisten pelien interaktiivisuuteen ja mistä rakenteista itse tarinat koostuvat. Näitä teoriaosuuksia hyödynnettiin käytännön osuudessa, jossa käytiin läpi interaktiivisen tarinapelin suunnitteluvaiheita, lähtötilannetta ja kehitystä. Teoriaosuuden ensimmäisessä kappaleessa perehdyttiin narratiiviseen suunnitteluun ja mitä narratiivinen suunnittelija tekee. Kappaleessa käytiin myös läpi, mitä tulee ottaa huomioon narratiivisessa suunnittelussa sekä minkälaisia apukeinoja siinä voi käyttää. Toisessa kappaleessa syvennyttiin narratiiviin. Siinä käytiin läpi, mitä narratiivi tarkoittaa ja miten se näkyy videopeleissä. Tämän jälkeen käytiin läpi narratiivin rakenne ja mistä se koostuu. Rakenteeseen kuuluivat teema, juoni, hahmot ja karakterisointi, konflikti, tapahtumapaikka, näkökulma ja tyyli. Rakenteiden jälkeen perehdyttiin narratiivityyppeihin, jotka ovat lineaarinen malli, helminauhamalli ja haarautuva malli. Kolmannessa kappaleessa käsiteltiin tarinapohjaisten pelien interaktiivisuutta, jossa kerrottiin, mitä interaktiivisuus on ja miten se näkyy käytännössä tarinapohjaisessa pelissä. Interaktiivisuuden jälkeen perehdyttiin tarinan rakenteisiin, jossa käytiin läpi kolmea yleisintä rakennemallia. Kappaleessa käytiin myös lyhyesti läpi kaksi interaktiivisen tarinapelin luomiseen käytettävää ohjelmaa. Käytännön osio koostui kahdesta osasta, jotka olivat tekstipohjaisen interaktiivisen tarinapelin suunnitteluvaiheet ja tekstipohjaisen interaktiivisen tarinapelin kehitys. Suunnitteluvaiheessa käytiin läpi vanhan projektin lähtötilanne ja rakenne sekä mitä muutoksia projektiin tullaan tekemään, jotta se olisi ehyt kokonaisuus ja vastaisi teoriaosuudessa käytyjä käsitteitä. Kehitysvaiheessa käytiin läpi, miten projekti näkyy Twine-ohjelmassa ja miten suunnitellut muutokset projektiin tehtiin. Viimeinen kappale sisälsi yhteenvedon, jossa arvioitiin teoriaosuuden hyödyntämistä käytännössä ja omaa onnistumista vanhan projektin jatkokehityksen suhteen. Lopputulokseksi onnistuttiin kehittämään vanhaa projektia eteenpäin siten, että hyödynnettiin esimerkiksi teoriassa käytyjä tarinan rakenteita, narratiivityyppejä, interaktiivisuutta ja hahmojen karakterisointia.