TikTok-markkinoinnin merkitys uudelle artistille
Laivo, Emilia (2024)
Laivo, Emilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214151
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, vaikuttiko TikTokiin tehty sisältö artisteilla levytyssopimuksen saamiseen. Työn tarkoituksena oli määrittää, kokivatko artistit TikTokin olevan edelleen suuressa ja tärkeässä roolissa artistien urakehitystä ja vaikuttiko TikTokiin tuotettu sisältö levytyssopimuksen saamiseen. Työn tavoitteena oli tuottaa näyttää artisteille, joilla ei vielä ole levytyssopimusta, miten kyseinen sisältö voisi vaikuttaa levytyssopimuksen saamiseen.
Työ koostui teoriaosuudesta, empiirisestä osuudesta ja lopussa käsiteltiin johtopäätöksiä. Teoriaosuudessa käytiin läpi yleisesti markkinointiviestintää painottaen digitalisaatioon ja siitä johtuvan digitaalista markkinointia, yleisesti sosiaalisessa mediassa ja vielä tarkemmin TikTok-sovelluksessa.
Työn empiirinen osuus eli tutkimusosuus toteutettiin hyödyntäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joita toteutettiin kolme kappaletta. Haastattelujen pohjalta pyrittiin selvittämään haastateltavien sosiaalisen median käyttöä, heidän käyttäytymistään TikTok-sovelluksessa, kappaleisiin käytettäviä markkinointistrategioita sekä levytyssopimuksen saamiseen kohdistuvia asioita.
Tutkimuksen perusteella sosiaaliseen mediaan, varsinkin TikTok-sovellukseen, tuotettu sisältö vaikutti suoraan tai vähintään välillisesti artistin levytyssopimuksen saamiseen. Tärkeimpänä sosiaalisen median kanavana artisteille pidettiin myös TikTok-sovellusta. Tutkittavien mukaan TikTokissa saatu suosio ennen kappaleiden julkaisua heijastui myös Spotify-kuuntelukertoihin.
Työ koostui teoriaosuudesta, empiirisestä osuudesta ja lopussa käsiteltiin johtopäätöksiä. Teoriaosuudessa käytiin läpi yleisesti markkinointiviestintää painottaen digitalisaatioon ja siitä johtuvan digitaalista markkinointia, yleisesti sosiaalisessa mediassa ja vielä tarkemmin TikTok-sovelluksessa.
Työn empiirinen osuus eli tutkimusosuus toteutettiin hyödyntäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joita toteutettiin kolme kappaletta. Haastattelujen pohjalta pyrittiin selvittämään haastateltavien sosiaalisen median käyttöä, heidän käyttäytymistään TikTok-sovelluksessa, kappaleisiin käytettäviä markkinointistrategioita sekä levytyssopimuksen saamiseen kohdistuvia asioita.
Tutkimuksen perusteella sosiaaliseen mediaan, varsinkin TikTok-sovellukseen, tuotettu sisältö vaikutti suoraan tai vähintään välillisesti artistin levytyssopimuksen saamiseen. Tärkeimpänä sosiaalisen median kanavana artisteille pidettiin myös TikTok-sovellusta. Tutkittavien mukaan TikTokissa saatu suosio ennen kappaleiden julkaisua heijastui myös Spotify-kuuntelukertoihin.