Från influencer till artist – hur rebrandar man sig framgångsrikt? : en fallstudie om Benjamin Peltonen
Peltonen, Amanda (2024)
Peltonen, Amanda
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214210
Tiivistelmä
Personliga varumärken och deras påverkan i dagens samhälle diskuteras mycket i olika medier och det har under senaste åren blivit allt mera aktuellt. I detta lärdomsprov diskuteras personliga varumärken från ett ”rebranding” perspektiv, det vill säga från den synvinkeln då en person med ett redan existerande starkt personligt varumärke strävar efter att ändra sin
varumärkesbild och varumärkesidentitet i offentligheten. Den teoretiska referensramen för arbetet består av tidigare forskningar som gjorts inom ämnesramen, och dessa analyseras i samband med insamlade data i diskussionskapitlet.
Lärdomsprovet är gjort som en fallstudie av Benjamin Peltonen och all insamlad data består av kvalitativa semi-strukturerade intervjuer med både fallstudiepersonen samt två övriga intervjupersoner som har erfarenhet och expertis inom respektive delområden inom ämnet.
Resultaten av dessa intervjuer presenteras i resultatkapitlet under följande delrubriker; 1) Ett starkt personligt varumärke 2) Personligt varumärke som marknadsföringsstrategi 3) Positionering och planering och 4) Samarbeten och genomförbarhet.
Undersökningen gjordes som en fallstudie för att få en djupare förståelse i hur framgångsrik om-profilering av starka personliga varumärken på sociala medier kan se ut i verkligheten och hurdana faktorer som påverkar resultatet. I diskussionskapitlet sammanfattas resultaten och anpassas samt presenteras de i samband med den teoretiska referensramen för att besvara studiens forskningsfrågor. Det finns olika orsaker för om-profilering av ett personligt varumärke, samt finns det olika sätt att ta sig ann om-profileringsprocessen. Arbetets slutresultat bevisar att det finns vissa nyckelfaktorer som visas nödvändiga för en framgångsrik om-profilering av ett personligt varumärke. Personal brands and their impact in today's society are widely discussed in various media outlets and have become increasingly more relevant in recent years. This thesis examines personal brands from a "rebranding" perspective, which means looking at the perspective of when a person with an already strong personal brand aims to change their brand image and brand identity in the public eye.
The theoretical framework of this study consists of previous research conducted on the subject, which is analyzed in the discussion chapter alongside the data collected for this study. The thesis is conducted as a case study of Benjamin Peltonen, with all data gathered through qualitative semi-structured interviews with both the case study subject and two other interviewees who have experience and expertise in different areas within the subject.
The results of these interviews are presented in the results chapter under the following subheadings: 1) A strong personal brand 2) Personal branding as a marketing strategy 3) Positioning and planning 4) Collaborations and feasibility. The study was conducted as a case study to gain a deeper understanding of how successful rebranding of strong personal brands on social media can look like and what factors influence the outcome.
In the discussion chapter, the results are summarized and presented in connection with the theoretical framework to address the research questions of the thesis. There are different reasons for rebranding a personal brand, as well as different ways to approach the rebranding process. The final results of the study show that there are certain key factors that are necessary for a successful rebranding of a personal brand.
varumärkesbild och varumärkesidentitet i offentligheten. Den teoretiska referensramen för arbetet består av tidigare forskningar som gjorts inom ämnesramen, och dessa analyseras i samband med insamlade data i diskussionskapitlet.
Lärdomsprovet är gjort som en fallstudie av Benjamin Peltonen och all insamlad data består av kvalitativa semi-strukturerade intervjuer med både fallstudiepersonen samt två övriga intervjupersoner som har erfarenhet och expertis inom respektive delområden inom ämnet.
Resultaten av dessa intervjuer presenteras i resultatkapitlet under följande delrubriker; 1) Ett starkt personligt varumärke 2) Personligt varumärke som marknadsföringsstrategi 3) Positionering och planering och 4) Samarbeten och genomförbarhet.
Undersökningen gjordes som en fallstudie för att få en djupare förståelse i hur framgångsrik om-profilering av starka personliga varumärken på sociala medier kan se ut i verkligheten och hurdana faktorer som påverkar resultatet. I diskussionskapitlet sammanfattas resultaten och anpassas samt presenteras de i samband med den teoretiska referensramen för att besvara studiens forskningsfrågor. Det finns olika orsaker för om-profilering av ett personligt varumärke, samt finns det olika sätt att ta sig ann om-profileringsprocessen. Arbetets slutresultat bevisar att det finns vissa nyckelfaktorer som visas nödvändiga för en framgångsrik om-profilering av ett personligt varumärke.
The theoretical framework of this study consists of previous research conducted on the subject, which is analyzed in the discussion chapter alongside the data collected for this study. The thesis is conducted as a case study of Benjamin Peltonen, with all data gathered through qualitative semi-structured interviews with both the case study subject and two other interviewees who have experience and expertise in different areas within the subject.
The results of these interviews are presented in the results chapter under the following subheadings: 1) A strong personal brand 2) Personal branding as a marketing strategy 3) Positioning and planning 4) Collaborations and feasibility. The study was conducted as a case study to gain a deeper understanding of how successful rebranding of strong personal brands on social media can look like and what factors influence the outcome.
In the discussion chapter, the results are summarized and presented in connection with the theoretical framework to address the research questions of the thesis. There are different reasons for rebranding a personal brand, as well as different ways to approach the rebranding process. The final results of the study show that there are certain key factors that are necessary for a successful rebranding of a personal brand.