Kuraattorin ja huoltajan välinen yhteistyö oppilaitoksessa
Lindfors, Melissa (2024)
Lindfors, Melissa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013595
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Perho liiketalousopistolle, sekä muita oppilaitoksissa työskenteleviä varten tutkimus kuraattorin ja vanhempien väliseen yhteistyöhön vaikuttavista tekijöistä oppilaitoksessa. Opinnäytetyön tavoitteena on Perhon liiketalousopiston opiskelu huoltoryhmän jäsenten tiedon lisääminen huoltajien kanssa tehtävästä yhteistyöstä, sekä tulosten hyödyntäminen huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön kehittämiseen.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Perho Liiketalousopisto Oy, joka on yksityinen toisen asteen ammatillinen oppilaitos Helsingissä. Opinnäytetyö tehtiin oppilaitoksen kuraattoreille ja muille opiskeluhuoltoryhmän jäsenille.
Opinnäytetyön tietoperustassa kuvattiin muun muassa kuraattorin työtä ja tehtäviä, oppilaitoksen ja huoltajan velvollisuuksia oppilaitoksessa, yhteisöllistä ja yksilöllistä opiskeluhuoltoa, sekä yhteistyötä kodin ja koulun välillä. Kirjallisuuskatsaukseen etsittiin tietoa eri tietokannoista suomeksi ja englanniksi. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui yhteensä viisitoista tutkimusta. Tutkimukset on analysoitu aineistolähtöistä sisällönanalyysia mukaillen.
Analyysin tulosten mukaan yhteistyöhön vaikuttavista tekijöiden lähtökohtana oli vuorovaikutus ja sen kautta syntynyt luottamus ja avoimuus. Opiskelija tai huoltaja voi myös vastustaa yhteistyön syntymistä erinäistä syistä, kuten perheen sisäisten haasteiden takia. Yhteistyö huoltajien kanssa koettiin tärkeäksi, vaikkei resurssipulan vuoksi kuraattoreilla ollut aikaa keskittyä yhteistyön kehittämiseen huoltajien kanssa. Tehokkaimpana viestinnänkeinona pidettiin kasvokkain käytävää keskustelua, vaikka kaikenlaista viestintää pidettiin tärkeänä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Perho Liiketalousopisto Oy, joka on yksityinen toisen asteen ammatillinen oppilaitos Helsingissä. Opinnäytetyö tehtiin oppilaitoksen kuraattoreille ja muille opiskeluhuoltoryhmän jäsenille.
Opinnäytetyön tietoperustassa kuvattiin muun muassa kuraattorin työtä ja tehtäviä, oppilaitoksen ja huoltajan velvollisuuksia oppilaitoksessa, yhteisöllistä ja yksilöllistä opiskeluhuoltoa, sekä yhteistyötä kodin ja koulun välillä. Kirjallisuuskatsaukseen etsittiin tietoa eri tietokannoista suomeksi ja englanniksi. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui yhteensä viisitoista tutkimusta. Tutkimukset on analysoitu aineistolähtöistä sisällönanalyysia mukaillen.
Analyysin tulosten mukaan yhteistyöhön vaikuttavista tekijöiden lähtökohtana oli vuorovaikutus ja sen kautta syntynyt luottamus ja avoimuus. Opiskelija tai huoltaja voi myös vastustaa yhteistyön syntymistä erinäistä syistä, kuten perheen sisäisten haasteiden takia. Yhteistyö huoltajien kanssa koettiin tärkeäksi, vaikkei resurssipulan vuoksi kuraattoreilla ollut aikaa keskittyä yhteistyön kehittämiseen huoltajien kanssa. Tehokkaimpana viestinnänkeinona pidettiin kasvokkain käytävää keskustelua, vaikka kaikenlaista viestintää pidettiin tärkeänä.