Aistiopas varhaiskasvattajan työmenetelmänä
Katajamäki, Kirsi; Kyrkkö, Serena (2024)
Katajamäki, Kirsi
Kyrkkö, Serena
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013606
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä varhaiskasvatusyksikön tietoutta lasten kohtaamista aistiperäisistä kuormitustekijöistä varhaiskasvatuksessa sekä tarjota keinoja lasten rentoutumiseen ja rauhoittumiseen oppaan avulla. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Satakuntalaisen päiväkodin kanssa. Opinnäytetyön aihe oli ajankohtainen ja se vastasi kehittämisen tarpeeseen, joka toimeksiantajan yksikössä oli. Yksikön varhaiskasvatuksen henkilöstön toiveet otettiin huomioon ja oppaassa esiteltiin sellaisia välineitä, joita toimeksiantajalla oli ennestään, mutta vähäisessä käytössä. Lisäksi oppaaseen lisättiin uusia välineitä henkilöstön hyödynnettäväksi.
Luonteeltaan opinnäytetyö oli kehittämispohjainen ja se toteutettiin portfoliomuotoisena. Opinnäytetyön sisältö ei ole julkinen. Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena syntyi aistiopas sekä aistivälinepaketti varhaiskasvatuksen henkilöstön käyttöön. Opas sisälsi helposti ymmärrettävää tietoa sekä ohjeet aistivälineiden käyttöön. Opas auttaa tunnistamaan paremmin lasten tunnetiloja ja niiden taustalla olevia tekijöitä sekä antaa varhaiskasvatuksen henkilöstölle helposti arjessa käyttöönotettavia keinoja lasten rauhoittumiselle. Välineet on valittu niin, että ne ovat helppokäyttöisiä, helposti siirreltävissä ryhmästä toiseen ja ovat monipuolisesti käytettävissä kaikenikäisillä lapsilla, myös lasten käyttämänä. Vaikka opas jää toimeksiantajan käyttöön, sitä voisi hyödyntää muissakin varhaiskasvatuksen yksiköissä sellaisenaan.
Luonteeltaan opinnäytetyö oli kehittämispohjainen ja se toteutettiin portfoliomuotoisena. Opinnäytetyön sisältö ei ole julkinen. Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena syntyi aistiopas sekä aistivälinepaketti varhaiskasvatuksen henkilöstön käyttöön. Opas sisälsi helposti ymmärrettävää tietoa sekä ohjeet aistivälineiden käyttöön. Opas auttaa tunnistamaan paremmin lasten tunnetiloja ja niiden taustalla olevia tekijöitä sekä antaa varhaiskasvatuksen henkilöstölle helposti arjessa käyttöönotettavia keinoja lasten rauhoittumiselle. Välineet on valittu niin, että ne ovat helppokäyttöisiä, helposti siirreltävissä ryhmästä toiseen ja ovat monipuolisesti käytettävissä kaikenikäisillä lapsilla, myös lasten käyttämänä. Vaikka opas jää toimeksiantajan käyttöön, sitä voisi hyödyntää muissakin varhaiskasvatuksen yksiköissä sellaisenaan.