Lapsen haastattelemisen taidot lastensuojelu- ja perhetyössä
Lepistö, Laura (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113821
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka tarkoitus oli tuottaa lastensuojelun ja perhetyön työntekijöille koulutus lasten haastattelemisen erityispiirteistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työelämäkumppanin henkilöstön haastattelutaitoja lisäämällä tietoisuutta lapsen haastatteluun vaikuttavista tekijöistä, kuten lapsen muistin ja kielen kehityksestä, haastattelijan vuorovaikutustaidoista, johdattelusta sekä näiden vaikutuksesta haastattelun onnistumiseen. Koulutus tarjosi työntekijöille konkreettisen menetelmän työhön sovellettavaksi sekä keinoja työntekijöiden haastattelutaitojen kehittymisen seurantaan.
Opinnäytetyön yhteistyökumppani oli Pirkanmaan hyvinvointialue. Koulutus järjestettiin hyvinvointialueen lastensuojelun eteläisen alueen työntekijöille Akaan Hyvinvointikeskuksella. Koulutukseen osallistui sosiaalityöntekijöitä, perhetyöntekijöitä sekä sosiaaliohjaajia.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan lapsikäsityksen muutosta suomalaisessa yhteiskunnassa, lapsen oikeuksia lainsäädännön näkökulmasta sekä lapsen asemaa lastensuojelun tai sosiaalihuollon asiakkaana. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään Selvittelevä haastattelu -menetelmää, haastattelurunkoa ja kysymystyyppejä, jotka perustuvat kansainvälisesti tutkittuun NICHD-runkoon.
Pidin lapsen haastattelemisen taidoista kahden tunnin mittaisen koulutuksen tammikuussa 2024. Keräsin palautetta osallistujilta koulutuksen jälkeen palautekyselyn avulla. Koulutukseen osallistujat pitivät koulutusta tarpeellisena ja suosittelisivat sitä muille lastensuojelussa työskenteleville. Osallistujien pyynnöstä jaoin koulutuksen esityksessä käytetyn materiaalin läsnäolleille jälkikäteen.
Opinnäytetyön yhteistyökumppani oli Pirkanmaan hyvinvointialue. Koulutus järjestettiin hyvinvointialueen lastensuojelun eteläisen alueen työntekijöille Akaan Hyvinvointikeskuksella. Koulutukseen osallistui sosiaalityöntekijöitä, perhetyöntekijöitä sekä sosiaaliohjaajia.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan lapsikäsityksen muutosta suomalaisessa yhteiskunnassa, lapsen oikeuksia lainsäädännön näkökulmasta sekä lapsen asemaa lastensuojelun tai sosiaalihuollon asiakkaana. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään Selvittelevä haastattelu -menetelmää, haastattelurunkoa ja kysymystyyppejä, jotka perustuvat kansainvälisesti tutkittuun NICHD-runkoon.
Pidin lapsen haastattelemisen taidoista kahden tunnin mittaisen koulutuksen tammikuussa 2024. Keräsin palautetta osallistujilta koulutuksen jälkeen palautekyselyn avulla. Koulutukseen osallistujat pitivät koulutusta tarpeellisena ja suosittelisivat sitä muille lastensuojelussa työskenteleville. Osallistujien pyynnöstä jaoin koulutuksen esityksessä käytetyn materiaalin läsnäolleille jälkikäteen.