Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö : IT-asiantuntijana tien päällä
Takala, Tapio (2024)
Takala, Tapio
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052114054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052114054
Tiivistelmä
Tässä päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä seurattiin kahdeksan viikon ajan kirjoittajan työskentelyä IT-lähituen tehtävissä suomalaisessa IT-palveluita tarjoavassa yrityksessä. Työtä tehtiin suurimmaksi osaksi asiakkaiden luona paikan päällä liikkuen asiakasyrityksestä toiseen, mutta myös toimistolta käsin ja etänä. Kahdeksan viikon seurantajakso sijoittui ajalle 5.2.2024–28.3.2024.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli seurata kirjoittajan kehitystä uudessa työpaikassa ja kehittää hänen dokumentaatiotaan työstään, jotta kirjoittaja ja hänen työyhteisö voivat tukeutua siihen tulevaisuudessa. Lisäksi tavoitteena oli myös parantaa kirjoittajan ymmärrystä alan termeistä.
Seurantajakson aikana kirjoittaja käsitteli dokumentaation ja perehdytyksen tärkeyttä ja merkitystä työtehtävässään. Hyvästä dokumentaatiosta on hyötyä yritykselle, asiakkaille ja myös perehdytettävälle työntekijälle. Yrityksen ja asiakkaiden näkökulmasta hyvän dokumentoinnin avulla ongelmat saadaan ratkaistua nopeammin. Perehdytettävän työntekijän näkökulmasta hyvä dokumentointi auttaa häntä tekemään uudet työtehtävät itsenäisemmin.
Opinnäytetyön aikana kirjoittaja oppi omassa työssään dokumentoimaan paremmin yrityksen asiakkailla olevia verkkoratkaisuja ja niiden toteutustapoja. Lisäksi kirjoittaja oppi ymmärtämään ja avaamaan opinnäytetyön aikana käsiteltyjä termejä paremmin, sekä kertomaan niistä selkokielisemmin ja ymmärrettävämmin myös hänen omassa työssään.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli seurata kirjoittajan kehitystä uudessa työpaikassa ja kehittää hänen dokumentaatiotaan työstään, jotta kirjoittaja ja hänen työyhteisö voivat tukeutua siihen tulevaisuudessa. Lisäksi tavoitteena oli myös parantaa kirjoittajan ymmärrystä alan termeistä.
Seurantajakson aikana kirjoittaja käsitteli dokumentaation ja perehdytyksen tärkeyttä ja merkitystä työtehtävässään. Hyvästä dokumentaatiosta on hyötyä yritykselle, asiakkaille ja myös perehdytettävälle työntekijälle. Yrityksen ja asiakkaiden näkökulmasta hyvän dokumentoinnin avulla ongelmat saadaan ratkaistua nopeammin. Perehdytettävän työntekijän näkökulmasta hyvä dokumentointi auttaa häntä tekemään uudet työtehtävät itsenäisemmin.
Opinnäytetyön aikana kirjoittaja oppi omassa työssään dokumentoimaan paremmin yrityksen asiakkailla olevia verkkoratkaisuja ja niiden toteutustapoja. Lisäksi kirjoittaja oppi ymmärtämään ja avaamaan opinnäytetyön aikana käsiteltyjä termejä paremmin, sekä kertomaan niistä selkokielisemmin ja ymmärrettävämmin myös hänen omassa työssään.