Virtaa varhaiskasvatuspäiviin : opas liikunnan lisäämiseksi Aamunkoiton päiväkodissa
Lahti, Roosa; Nousiainen, Suvi; (2024)
Lahti, Roosa
Nousiainen, Suvi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214181
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka työelämäkumppanina toimi Espoolainen Aamunkoiton varhaiskasvatusyksikkö. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä liikuntaa Aamunkoiton päiväkodin varhaiskasvatuspäiviin sekä luoda opas, joka voi olla päiväkodin henkilökunnan apuna yhteisten liikuntakäytäntöjen muodostamisessa. Lisäksi tavoitteena oli opinnäytetyön tekijöiden oman ammattitaidon vahvistaminen. Tarkoituksena oli tuottaa työelämäkumppanille opas, joka sisältää tietoa ja käytännön vinkkejä liikunnan lisäämiseksi Aamunkoiton varhaiskasvatusyksikössä. Tarkoituksena oli luoda opas, joka voi olla henkilökunnan tukena ja apuna päiväkodin yhteisten liikuntakäytänteiden muodostamisessa. Opinnäytetyö toteutettiin tiiviissä yhteistyössä varhaiskasvatusyksikön henkilöstön kanssa. Oppaan haluttiin olevan mahdollisimman hyvin heidän tarpeeseensa vastaava. Siinä kerrotaan varhaiskasvatusikäisten lasten liikunnasta, sen hyödyistä ja liikuntasuosituksista sekä kerrotaan, miten liikuntaa voidaan käytännössä lisätä päiväkotipäiviin. Opas sisältää valmiita liikuntaleikkejä ja hetkiä varhaiskasvatuksen arkeen ja jokapäiväiseen toimintaan. Opinnäytetyö sai alkunsa Aamunkoiton päiväkodin tarpeesta lisätä liikuntaa varhaiskasvatuspäiviin. Opas luotiin paperiseen sekä sähköiseen muotoon.
Opinnäytetyön teoriaosuus toimii pohjana lopputuotokselle. Teoriaosuudessa käsiteltiin ensin varhaiskasvatusta ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteita sekä liikuntaa varhaiskasvatus suunnitelmissa. Tämän jälkeen teoriaosuudessa kerrotaan liikunnan merkityksestä ja hyödyistä varhaiskasvatusikäisille lapsille ajankohtaisiin lähteisiin perustuen.
Kehittämistyön tarkoituksena oli luoda opas, joten lähestymistavaksi valittiin konstruktiivinen tutkimusote. Kehittämismenetelminä käytettiin kyselyä, työpajaa sekä muistilappukommentointia. Kehittämismenetelmät valittiin sen perusteella, että ne on helppo toteuttaa varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi haluttiin valita sellaisia menetelmiä, joiden avulla saatiin huomioitua henkilökunnan mielipiteet ja ajatukset mahdollisimman hyvin ja matalalla kynnyksellä ilman, että työntekijät joutuvat olemaan pitkiä aikoja pois ryhmistä. Menetelmät toteutettiin tietoperustaan pohjautuen. Kyselyn tarkoituksena oli saada tietoa liikunnan nykytilanteesta sekä kartoittaa henkilöstön toiveita oppaan sisällölle. Työpaja työskentelyn avulla saatiin tarkempaa tietoa juuri Aamunkoiton varhaiskasvatusyksikön tiloista ja mahdollisuuksista, sekä syvennyttiin keskusteluun liikunnan lisäämisestä. Palautetta ja ideoita toivottiin aktiivisesti myös koko prosessin ajan.
Arvioinnissa tarkasteltiin koko kehittämistyönprosessia. Opasta voidaan sellaisenaan hyödyntää myös muissa varhaiskasvatusyksiköissä. Työelämäkumppani aikoo hyödyntää opinnäytetyön tuloksena syntynyttä materiaalia ja sitoutua kokeilemaan käytäntöjä arjessa. Työelämäkumppanin mukaan opinnäytetyöprosessi oli selkeä ja suunnitelmallinen ja yhteistyö sujuvaa. Opinnäytetyön aihe herätti keskustelua työyhteisössä.
Opinnäytetyön teoriaosuus toimii pohjana lopputuotokselle. Teoriaosuudessa käsiteltiin ensin varhaiskasvatusta ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteita sekä liikuntaa varhaiskasvatus suunnitelmissa. Tämän jälkeen teoriaosuudessa kerrotaan liikunnan merkityksestä ja hyödyistä varhaiskasvatusikäisille lapsille ajankohtaisiin lähteisiin perustuen.
Kehittämistyön tarkoituksena oli luoda opas, joten lähestymistavaksi valittiin konstruktiivinen tutkimusote. Kehittämismenetelminä käytettiin kyselyä, työpajaa sekä muistilappukommentointia. Kehittämismenetelmät valittiin sen perusteella, että ne on helppo toteuttaa varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi haluttiin valita sellaisia menetelmiä, joiden avulla saatiin huomioitua henkilökunnan mielipiteet ja ajatukset mahdollisimman hyvin ja matalalla kynnyksellä ilman, että työntekijät joutuvat olemaan pitkiä aikoja pois ryhmistä. Menetelmät toteutettiin tietoperustaan pohjautuen. Kyselyn tarkoituksena oli saada tietoa liikunnan nykytilanteesta sekä kartoittaa henkilöstön toiveita oppaan sisällölle. Työpaja työskentelyn avulla saatiin tarkempaa tietoa juuri Aamunkoiton varhaiskasvatusyksikön tiloista ja mahdollisuuksista, sekä syvennyttiin keskusteluun liikunnan lisäämisestä. Palautetta ja ideoita toivottiin aktiivisesti myös koko prosessin ajan.
Arvioinnissa tarkasteltiin koko kehittämistyönprosessia. Opasta voidaan sellaisenaan hyödyntää myös muissa varhaiskasvatusyksiköissä. Työelämäkumppani aikoo hyödyntää opinnäytetyön tuloksena syntynyttä materiaalia ja sitoutua kokeilemaan käytäntöjä arjessa. Työelämäkumppanin mukaan opinnäytetyöprosessi oli selkeä ja suunnitelmallinen ja yhteistyö sujuvaa. Opinnäytetyön aihe herätti keskustelua työyhteisössä.