Apuohjaajan dialogisen vapaaehtoistehtävän toteuttaminen
Hertteli, Marja-Terttu (2024)
Hertteli, Marja-Terttu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214207
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli tuoda toimeksiantajalle Pornaisten seurakunnalle tietoa apuohjaajien dialogisen toiminnan toteutumisesta rippikoululeirillä. Lisäksi tarvittiin tietoa apuohjaajien vapaaehtoistyöhön sitoutumiseen vaikuttavista tekijöistä. Tarkoitus oli tutkia apuohjaajien kokemuksia ja ajatuksia heidän dialogisesta toiminnastaan leirillä sekä motiivejaan sitoutua tähän vapaaehtoistyöhön. Vastauksia haettiin tutkimuskysymyksiin: ”Mitä dialogisuus on rippikoulussa apuohjaajan näkökulmasta” sekä ”Mikä kannustaa sitoutumaan apuohjaajan vapaaehtoistyöhön”. Teoreettinen viitekehys muodostui nuorisotyöstä Suomessa, vapaaehtoistyöstä sekä dialogista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä ja aineiston keruumenetelmänä oli kysely. Kyselyyn osallistui viimeisen viiden vuoden ajalla rippileirillä toimineita apuohjaajia 17. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksena ensimmäiseen tutkimuskysymykseen saatiin, että apuohjaajat kokevat dialogisen toiminnan leirillä tarkoittavan nuorten kanssa toimimista käyttäen apuna erilaisia keinoja, kuten avointa vuorovaikutusta, nuorten osallistamista, sekä taitoa elää hetkessä ja tukea nuoria. Lisäksi tuloksena nousi, että he toimivat dialogissa käyttäen omia vahvuuksiaan sekä innostajakoulutuksessa opittuja taitoja. Toiseen tutkimuskysymykseen sitoutumisesta vapaaehtoistyöhön kannustavina asioina olivat hyvinvoinnin lisääntyminen sekä mahdollisuus vaikuttaa positiivisesti nuorten elämään. Sitoutumisen esteinä nousivat erilaiset elämätilanteiden aiheuttamat haasteet, kuten taloudellisesti tärkeä kesätyö tai aikataulujen päällekkäisyydet.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että dialogisuus toteutuu pääsääntöisesti apuohjaajien toiminnassa rippikoululeirillä. Tutkimustuloksia voitaisiin käyttää Pornaisten seurakunnan dialogisen nuorisotyön näkyväksi tekemiseen seurakuntien välisessä yhteistyössä. Toisena johtopäätöksenä vapaaehtoistyön hyvinvointia lisäävät vaikutukset tulee tuoda näkyväksi, mikä voisi lisätä vapaaehtoistyön vetovoimaa. Useille apuohjaajille taloudellinen tilanne vaikuttaa leiriin sitoutumiseen. Vastauksena voisi olla suurempi korvaus leirin ajalta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä ja aineiston keruumenetelmänä oli kysely. Kyselyyn osallistui viimeisen viiden vuoden ajalla rippileirillä toimineita apuohjaajia 17. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksena ensimmäiseen tutkimuskysymykseen saatiin, että apuohjaajat kokevat dialogisen toiminnan leirillä tarkoittavan nuorten kanssa toimimista käyttäen apuna erilaisia keinoja, kuten avointa vuorovaikutusta, nuorten osallistamista, sekä taitoa elää hetkessä ja tukea nuoria. Lisäksi tuloksena nousi, että he toimivat dialogissa käyttäen omia vahvuuksiaan sekä innostajakoulutuksessa opittuja taitoja. Toiseen tutkimuskysymykseen sitoutumisesta vapaaehtoistyöhön kannustavina asioina olivat hyvinvoinnin lisääntyminen sekä mahdollisuus vaikuttaa positiivisesti nuorten elämään. Sitoutumisen esteinä nousivat erilaiset elämätilanteiden aiheuttamat haasteet, kuten taloudellisesti tärkeä kesätyö tai aikataulujen päällekkäisyydet.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että dialogisuus toteutuu pääsääntöisesti apuohjaajien toiminnassa rippikoululeirillä. Tutkimustuloksia voitaisiin käyttää Pornaisten seurakunnan dialogisen nuorisotyön näkyväksi tekemiseen seurakuntien välisessä yhteistyössä. Toisena johtopäätöksenä vapaaehtoistyön hyvinvointia lisäävät vaikutukset tulee tuoda näkyväksi, mikä voisi lisätä vapaaehtoistyön vetovoimaa. Useille apuohjaajille taloudellinen tilanne vaikuttaa leiriin sitoutumiseen. Vastauksena voisi olla suurempi korvaus leirin ajalta.