ADHD-diagnoosin saaneen 6–10-vuotiaan tukeminen
Moilanen, Antti (2024)
Moilanen, Antti
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214398
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata 6–10-vuotiaan lapsen kyvykkyys ja tapa käsitellä monimutkaisia asioita kuten ADHD:tä ja auttaa lasta ymmärtämään ja hyväksymään uusi elämäntilanne. Tavoite oli saada rakennettua kattava tietopohja aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriöstä 6–10-vuotiaissa lapsissa ja tehdä sen pohjalta elektroninen kirja, jota voitaisi käyttää apuna lapsen tukemisessa. Opinnäytteessä on tutkittu ADHD:tä ja sen hoitokeinoja ja perehdytty myös 6–10-vuotiaan lapsen kehitystasoon ja siihen, kuinka ADHD-diagnoosin saanutta lasta tuetaan. Tiedon pohjalta tehtiin tuote, joka vastaa tutkimusongelmaan, joka oli miten 6–10-vuotias lapsi saadaan käsittelemään omaa sairauttansa ja miten sen kanssa tullaan toimeen.
Etenin opinnäytetyössäni Jämsä K. & Manninen E. tuotteistamisprosessin mukaisesti. Tuotteen kehitysprosessi voidaan jakaa viiteen eri vaiheeseen. Ensin tunnistetaan ongelmat ja kehitystarve, jonka jälkeen siirrytään ideointivaiheeseen, luonnosteluvaiheeseen, tuotteen kehittelyyn ja lopuksi tuotteen viimeistelyyn. Teoriatiedon pohjalta lähdettiin valmistamaan tuotetta, jota voidaan käyttää apuna ADHD-diagnoosin saaneen lapsen tukemisessa. Tuotteeksi muodostui e-kirja. E-kirjan tarkoitus on tuoda lapselle tietoa ADHD:stä ja antaa jokapäiväiseen elämään päteviä vinkkejä, joilla voidaan helppoa arkea. Kirjan ulkoasu ja sisältö on suunniteltu sopivaksi 6–10-vuotiaille lapsille ja sen on tarkoitus pystyä pitämään yllä lapsen mielenkiintoa ja tarjota lapselle hyödyllistä tietoa arkielämään. Kirja on tarkoitettu luettavaksi vanhempien kanssa tai lapsen lukutaidon mukaisesti lapsen itsenäiseen lukemiseen. Tuotteen on tilannut Kainuun hyvinvointialue ja tuote tulee käyttöön lastenneurologiselle poliklinikalle.
Keskeiseksi haasteeksi nousi nuoren lapsen kehitystaso ja kyky ymmärtää asioita. Tämä loi haasteita tuotetta tehdessä, sillä täytyi teoriatietoon perustuvat asiat saada ilmaistua lapselle sopivalla kielellä. Päädyin lopussa siihen tulokseen, että kirja toimisi parhaiten antamaan arkeen konkreettisia vinkkejä lapselle siitä, kuinka voi helpottaa omaa arkeansa kotona ja koulussa.
Etsiessäni aiheeseen liittyviä tutkimuksia ja tietoa löysin aika vähän virallisia tutkimuksia, jossa olisi tutkittu parhaita keinoja tukea ADHD:n diagnoosin saanutta lasta. Aiheesta olisi hyvä tehdä jatkotutkimusta, sillä hyötyä siitä saisi ammattihenkilökunta sekä lapset ja lapsiperheet.
Etenin opinnäytetyössäni Jämsä K. & Manninen E. tuotteistamisprosessin mukaisesti. Tuotteen kehitysprosessi voidaan jakaa viiteen eri vaiheeseen. Ensin tunnistetaan ongelmat ja kehitystarve, jonka jälkeen siirrytään ideointivaiheeseen, luonnosteluvaiheeseen, tuotteen kehittelyyn ja lopuksi tuotteen viimeistelyyn. Teoriatiedon pohjalta lähdettiin valmistamaan tuotetta, jota voidaan käyttää apuna ADHD-diagnoosin saaneen lapsen tukemisessa. Tuotteeksi muodostui e-kirja. E-kirjan tarkoitus on tuoda lapselle tietoa ADHD:stä ja antaa jokapäiväiseen elämään päteviä vinkkejä, joilla voidaan helppoa arkea. Kirjan ulkoasu ja sisältö on suunniteltu sopivaksi 6–10-vuotiaille lapsille ja sen on tarkoitus pystyä pitämään yllä lapsen mielenkiintoa ja tarjota lapselle hyödyllistä tietoa arkielämään. Kirja on tarkoitettu luettavaksi vanhempien kanssa tai lapsen lukutaidon mukaisesti lapsen itsenäiseen lukemiseen. Tuotteen on tilannut Kainuun hyvinvointialue ja tuote tulee käyttöön lastenneurologiselle poliklinikalle.
Keskeiseksi haasteeksi nousi nuoren lapsen kehitystaso ja kyky ymmärtää asioita. Tämä loi haasteita tuotetta tehdessä, sillä täytyi teoriatietoon perustuvat asiat saada ilmaistua lapselle sopivalla kielellä. Päädyin lopussa siihen tulokseen, että kirja toimisi parhaiten antamaan arkeen konkreettisia vinkkejä lapselle siitä, kuinka voi helpottaa omaa arkeansa kotona ja koulussa.
Etsiessäni aiheeseen liittyviä tutkimuksia ja tietoa löysin aika vähän virallisia tutkimuksia, jossa olisi tutkittu parhaita keinoja tukea ADHD:n diagnoosin saanutta lasta. Aiheesta olisi hyvä tehdä jatkotutkimusta, sillä hyötyä siitä saisi ammattihenkilökunta sekä lapset ja lapsiperheet.