Vastuullisuusopas aloitteleville yrittäjille
Pyysing, Jere (2024)
Pyysing, Jere
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214254
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli ohjeistaa aloittelevia yrittäjiä perustamaan liiketoimintansa kestävälle ja huolelliselle pohjalle sekä raportoimaan oman liiketoimintansa olennaisista vaikutuksista sidosryhmiin ja ympäristöön. Tämä on arvokasta osaamista yrityksen tulevaisuuskelpoisuuden ja vakaan markkina-aseman mahdollistamiseksi. Opinnäytetyöaiheen taustalla oli tarve kehittää yritysten kestävyysraportointiosaamista, kun Suomen lainsäädäntö tiukentuu Euroopan unionin kestävyysraportointidirektiivin (CSRD) ja yritysvastuudirektiivin huolellisuusvelvoitteen (CSDDD) myötä. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona helsinkiläiselle Asianajotoimisto Castrén & Snellmanille, jossa vastuullisuusaiheisen asiakaskonsultaation tarpeen odotetaan lisääntyvän lainsäädännön monipuolistumisen takia.
Toiminnallisen opinnäytetyön tutkimusaineisto hankittiin havainnoinnin, teemahaastattelun ja harkinnanvaraisen otannan menetelmillä. Teemahaastatteluissa haastateltiin toimeksiantajayhtiön vastuullisuusasiantuntijoita, joilta saatiin liike-elämän ammattilaisten näkemys aloittelevia yrittäjiä koskevista vastuullisuusseikoista ja kestävyysraportoinnin toteuttamisesta. Tietoperustassa osoitettiin sidosryhmien lisääntyneet odotukset yritysten kestävyystietoviestinnästä, minkälaisiin kestävyystavoitteisiin Suomi on sitoutunut ja mitä vastuullisuus tarkoittaa erityisesti liike-elämässä.
Johtopäätöksien osalta yrittäjälle tärkeintä vastuullisuuden kehittämisessä ja raportoinnissa oli keskittyä omalle liiketoiminnalleen olennaisiin kestävyysseikkoihin, jotka usein määrittelee toimiala. Yrittäjää ohjeistettiin tekemään itse kestävyysraportointia tuntiessaan parhaiten toimittajansa ja asiakkaansa sekä liiketoiminnan vaikutukset yrityksensä sidosryhmiin. Toisten hyvä kohtelu ja liikesuhteiden vastuullisuuden kehittäminen todettiin kannattavaksi aina. Asiakkaat ja kilpailijat ovat yhä vastuullisuustietoisempia, joten omasta vastuullisuustyöstä suositeltiin viestimään tärkeimmille sidosryhmilleen – kunhan puhuu totta. Opinnäytetyön lopputuotos tehtiin soveltumaan kaikkien aloittelevien yrittäjien vastuullisuus- ja kestävyysraportointiosaamisen kehittämiseksi sekä Asianajotoimisto Castrén & Snellmanin konsultointityön tueksi vastuullisuus- ja kestävyysraportointiaiheisissa asiakastoimeksiannoissa.
Toiminnallisen opinnäytetyön tutkimusaineisto hankittiin havainnoinnin, teemahaastattelun ja harkinnanvaraisen otannan menetelmillä. Teemahaastatteluissa haastateltiin toimeksiantajayhtiön vastuullisuusasiantuntijoita, joilta saatiin liike-elämän ammattilaisten näkemys aloittelevia yrittäjiä koskevista vastuullisuusseikoista ja kestävyysraportoinnin toteuttamisesta. Tietoperustassa osoitettiin sidosryhmien lisääntyneet odotukset yritysten kestävyystietoviestinnästä, minkälaisiin kestävyystavoitteisiin Suomi on sitoutunut ja mitä vastuullisuus tarkoittaa erityisesti liike-elämässä.
Johtopäätöksien osalta yrittäjälle tärkeintä vastuullisuuden kehittämisessä ja raportoinnissa oli keskittyä omalle liiketoiminnalleen olennaisiin kestävyysseikkoihin, jotka usein määrittelee toimiala. Yrittäjää ohjeistettiin tekemään itse kestävyysraportointia tuntiessaan parhaiten toimittajansa ja asiakkaansa sekä liiketoiminnan vaikutukset yrityksensä sidosryhmiin. Toisten hyvä kohtelu ja liikesuhteiden vastuullisuuden kehittäminen todettiin kannattavaksi aina. Asiakkaat ja kilpailijat ovat yhä vastuullisuustietoisempia, joten omasta vastuullisuustyöstä suositeltiin viestimään tärkeimmille sidosryhmilleen – kunhan puhuu totta. Opinnäytetyön lopputuotos tehtiin soveltumaan kaikkien aloittelevien yrittäjien vastuullisuus- ja kestävyysraportointiosaamisen kehittämiseksi sekä Asianajotoimisto Castrén & Snellmanin konsultointityön tueksi vastuullisuus- ja kestävyysraportointiaiheisissa asiakastoimeksiannoissa.