Verkkokaupan ylläpitäjän työn tehostaminen tekoälyn avulla
Hyypiö, Aku (2024)
Hyypiö, Aku
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214507
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kuinka, kehittää Pulse247:n verkkokauppa-alustaa Mycashflow’ta käyttäen tekoälyä. Tarkoituksena oli tutkia mahdollisia keinoja kehittää verkkokauppa-alustaa tekoälyn avul-la ja toteuttaa yksi mahdollisista kehitysehdotuksista. Työn toimeksiantaja oli Pulse247.
Työ alkoi työntekijöiden haastattelusta. Niissä haastateltiin työntekijöitä, jotka työskentelivät kaikilla firman osa-alueilla. Haastatteluissa työntekijät kertoivat työstänsä, sen ongelma-alueista ja missä osa-alueissa he kuvittelisivat tekoälyn auttavan. Haastatteluissa puhuttiin tekoälyn generatiivisista kyvyistä kirjoittaa tuote-kuvauksia, uutisia, kääntää tekstiä ja luoda kuvia, sen tiedonhallintakyvyistä analysoida paremmin asiakastie-toja sekä ehdottaa korjauksia ja parannuksia kaupassa. Puhuttiin myös tekoälyn mahdollisista ongelmista liittyen tekoälyn myrkytys- ja tarinointimahdollisuuteen.
Kilpailijoiden kartoituksessa käytiin läpi kuusi kilpailijaa: Amazon, Shopify, Shopware, Sylius, Woocommer-ce, Bigcommerce. Jokaisen kilpailijan kohdalla käytiin läpi heidän itse tarjoamansa tekoälypalvelut ja mitä he tarjoavat kolmansien osapuolien kautta sovelluskaupassa. Kilpailijoita oli kaikenkokoisia. Amazon, joka suurin näistä kuudesta, tarjosi kaikista eniten tekoälypalveluita itse ja sovelluskaupassa. Amazonin omat tarjoamat palvelut olivat myös kaikista räätälöidymmät. Shopify ja Shopware tarjosit hyvin tekoälypalveluita itse ja sovelluskaupan kautta. Woocommerce, Sylius ja Bigcommerce eivät tarjonneet itse juurikaan mitään tekoälypalveluita ja myös huonosti sovelluskaupassa.
Asiakashaastattelussa olivat EuroRC ja Suojakalvotukku. Näiden haastatteluiden määrä jäi lyhyeksi aikatau-lun vuoksi. Molemmat haastateltavat olivat tietäviä omista aloistansa ja kuinka tekoäly voisi niissä auttaa. EuroRC puhui kuinka, tekoäly voisi helpottaa heidän kauppansa tiedonhankintaa ja sen esittämistä chatti-botti-tyylisesti. Tämä chattibotti voisi muuttaa kaupan tiedon esittämisen vuoropuheiseksi, jossa asiakas esittää kysymyksen ja kauppa tarjoaa vastauksen tiedon muodossa. Myös huoli tekoälyn koulutustiedon säilytyksestä nousi. Suojakalvotukun kanssa puhuttiin käännöstyökalun mahdollisuuksista kansainvälistymi-sessä sekä generatiivisen tekoälyn mahdollisuuksista kuvien muokkauksessa. Pohdittiin myös keinoista tar-kistaa tekoälyn tekemistä käyttämällä useampia tekoälyjä, jotka tarkistavat toisiensa tekoja.
Käytännön toteutukseen valittiin käännöstyökalun tekeminen käyttäen tekoälyä. Se oli kaikista suoraviivai-sin ja myös eniten ehdotettu haastatteluissa. Sitä myös tarjosivat monet kilpailijat ja se tarjoaisi asiakkaille selvän hyödyn. Intentface valittiin tekemään työkalun testiversio. He tekivät hyvän testiversion työkalusta, jonka upottaminen Mycashflow’hun jää tämän opinnäytetyön ulkopuolelle aikataulusyistä.
Työ alkoi työntekijöiden haastattelusta. Niissä haastateltiin työntekijöitä, jotka työskentelivät kaikilla firman osa-alueilla. Haastatteluissa työntekijät kertoivat työstänsä, sen ongelma-alueista ja missä osa-alueissa he kuvittelisivat tekoälyn auttavan. Haastatteluissa puhuttiin tekoälyn generatiivisista kyvyistä kirjoittaa tuote-kuvauksia, uutisia, kääntää tekstiä ja luoda kuvia, sen tiedonhallintakyvyistä analysoida paremmin asiakastie-toja sekä ehdottaa korjauksia ja parannuksia kaupassa. Puhuttiin myös tekoälyn mahdollisista ongelmista liittyen tekoälyn myrkytys- ja tarinointimahdollisuuteen.
Kilpailijoiden kartoituksessa käytiin läpi kuusi kilpailijaa: Amazon, Shopify, Shopware, Sylius, Woocommer-ce, Bigcommerce. Jokaisen kilpailijan kohdalla käytiin läpi heidän itse tarjoamansa tekoälypalvelut ja mitä he tarjoavat kolmansien osapuolien kautta sovelluskaupassa. Kilpailijoita oli kaikenkokoisia. Amazon, joka suurin näistä kuudesta, tarjosi kaikista eniten tekoälypalveluita itse ja sovelluskaupassa. Amazonin omat tarjoamat palvelut olivat myös kaikista räätälöidymmät. Shopify ja Shopware tarjosit hyvin tekoälypalveluita itse ja sovelluskaupan kautta. Woocommerce, Sylius ja Bigcommerce eivät tarjonneet itse juurikaan mitään tekoälypalveluita ja myös huonosti sovelluskaupassa.
Asiakashaastattelussa olivat EuroRC ja Suojakalvotukku. Näiden haastatteluiden määrä jäi lyhyeksi aikatau-lun vuoksi. Molemmat haastateltavat olivat tietäviä omista aloistansa ja kuinka tekoäly voisi niissä auttaa. EuroRC puhui kuinka, tekoäly voisi helpottaa heidän kauppansa tiedonhankintaa ja sen esittämistä chatti-botti-tyylisesti. Tämä chattibotti voisi muuttaa kaupan tiedon esittämisen vuoropuheiseksi, jossa asiakas esittää kysymyksen ja kauppa tarjoaa vastauksen tiedon muodossa. Myös huoli tekoälyn koulutustiedon säilytyksestä nousi. Suojakalvotukun kanssa puhuttiin käännöstyökalun mahdollisuuksista kansainvälistymi-sessä sekä generatiivisen tekoälyn mahdollisuuksista kuvien muokkauksessa. Pohdittiin myös keinoista tar-kistaa tekoälyn tekemistä käyttämällä useampia tekoälyjä, jotka tarkistavat toisiensa tekoja.
Käytännön toteutukseen valittiin käännöstyökalun tekeminen käyttäen tekoälyä. Se oli kaikista suoraviivai-sin ja myös eniten ehdotettu haastatteluissa. Sitä myös tarjosivat monet kilpailijat ja se tarjoaisi asiakkaille selvän hyödyn. Intentface valittiin tekemään työkalun testiversio. He tekivät hyvän testiversion työkalusta, jonka upottaminen Mycashflow’hun jää tämän opinnäytetyön ulkopuolelle aikataulusyistä.